In een nieuwe podcast-aflevering van Falend Vooruit deelt Marlou de Kuiper haar inzichten en visie als opleidingsmanager van de master innovatie Zorg & Welzijn aan de Hogeschool Utrecht. Een pleidooi voor een open benadering met ruimte voor vallen en opstaan, blijven proberen en een breuk met traditionele toetsingsmethoden.

Geen onvoldoendes, falen mag

“Studenten moet je niet laten zakken of onvoldoendes geven”, aldus Marlou de Kuiper. “Allereerst is iedereen tot alles in staat; mensen kiezen de doelen die bij hen passen, doelen waar ze voor willen gaan. Vooral in het speelveld van zorg en welzijn. Het is daarom juist belangrijk om in deze innoverende studie te blijven proberen, te falen, op te staan en opnieuw te beginnen. De docent kan naast de student gaan staan, ook al is deze gelijkheid misschien even wennen.”

Praktisch en vol zelfvertrouwen

“Toetsing en beoordeling op kennis representeert daarnaast niet de dingen die je als zorg-innovator in de praktijk tegenkomt. Je kunt goed zijn in het verzamelen van kennis, maar het echte werk begint pas als je deze kennis kunt toepassen. Als innovator moet je leren om vol zelfvertrouwen met onzekerheden aan de slag te gaan. Wanneer je perfectie nastreeft, levert dat vaak niet het gewenste resultaat op en leer je (en jouw organisatie) weinig nieuws.”

Deze en nog veel meer mooie inzichten zijn te beluisteren in onderstaande podcast:

Meer weten?
Voor meer toelichting over de opleiding waarvan Marlou de Kuiper manager is, klik hier:
Master Innovatie in Zorg en Welzijn