Handreikingen

Het ideale ontwerp actieleren

Thema's

Alle thema's

Branches

Alle branches

Actieleren met impact in zorg en welzijn is meer dan een eenmalige bijeenkomst of een losstaande conferentie. Het is een aaneenschakeling van verschillende leeractiviteiten dat zorgt voor een proces, van probleem naar oplossing. En dat is nodig om een urgent en complex probleem als personeelstekorten in zorg en welzijn aan te pakken.

Ideale onderdelen van een actieleerproces zijn:

  • Het proces wordt gestart
  • Een probleemverkenning tijdens een werkconferentie
  • Aanpak van specifieke problemen of subthema’s in kleinere werkgroepen
  • Individueel leren door taken en verantwoordelijkheden
  • Overleg in de werkgroepen om oplossingsstrategieën te ontwikkelen
  • Testen van oplossingen: één of twee individuen uit de werkgroep zijn verantwoordelijk voor de test, de test vindt plaats met alle betrokkenen
  • Terugbrengen van de eerste bevindingen en resultaten in een conferentie (evt. via de werkgroepen)
  • Verder testen van de meest veelbelovende experimenten
  • De resultaten van het leerproces (de beste oplossingen én mislukkingen) worden tijdens een eindconferentie gepresenteerd
  • De beste oplossingen worden doorgevoerd in de organisatie
  • Het proces wordt geëvalueerd

Meer weten? Download dan de volledige versie van het ideale ontwerp actieleren.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Koploper
Extramuraal Leerteam: innovatieve stage in de thuiszorg

Het ELT is een nieuwe stagevorm waarbij verschillende studenten aan één stageplaats gekoppeld zijn.

Lees meer