Medewerkers voor de zorg behouden is een grote uitdaging. Er bestaan veel rapporten die dit probleem met cijfers analyseren. Maar wat zijn de verhalen achter deze cijfers? Zorgorganisaties Sherpa, Reinaerde, AxionContinu en QuaRijn willen samen narratief onderzoek doen en hebben een vertelpunt georganiseerd om de verhalen van medewerkers uit de praktijk op te halen. Om de haarscheurtjes in het systeem te ontdekken die uiteindelijk leiden tot een breuk tussen de medewerker en de zorgorganisatie.

Vertelpunt

Hester Dijkstra, projectleider bij Reinaerde: “De ene zorgprofessional deelt een verhaal niet, omdat het niet kan of diegene het niet durft. Een ander vertelt het wel, maar dan bij het koffieapparaat aan collega’s. Nu wordt het delen van de verhalen georganiseerd.” De zorgprofessionals worden specifiek voor het vertelpunt uitgenodigd om hun verhaal te delen. “Het zijn vaak negatieve ervaringen die zorgmedewerkers hebben opgedaan, die niet worden gedeeld,” aldus Ariaantje Crowter, zorgcoördinator bij QuaRijn. “Door deze verhalen op te halen ontdekken we de achterliggende redenen van een mogelijke breuk tussen medewerker en instelling.”

Jaarplannen

De input uit de verhalen (de pijnpunten uit de praktijk) wordt nu al door het management van de deelnemende organisaties verwerkt in de jaarplannen. Om zo uitstroom tegen te gaan en te zorgen voor het behoud van zorgmedewerkers . De medewerkers zijn blij dat er naar hen geluisterd wordt. In plaats van te concurreren met elkaar, werken deze Utrechtse zorgorganisaties nu samen. Ze leren samen wat werkt en delen oplossingen voor elkaars pijnpunten. Het resultaat? Minder verloop en veel meer positieve energie.

Bekijk hieronder het interview met Hester Dijkstra en Ariaantje Crowter van initiatief Jouw verhaal, onze zorg!

Impactmakerprijs 2022
Bekijk de genomineerden van de Impactmakerprijs 2022 en stem voor de publieksprijs!
Ga naar genomineerden 2022