Blog

Koploper vertelt: Corinne Vellekoop van Wijkleercentra

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Onderwijs

Achter elk Koploperinitiatief van het Actie Leer Netwerk zit een impactmaker. Iemand die het voortouw neemt, die gaat voor verandering en beweegt. Suzanne Verdonschot – innovatie onderzoeker bij Kessels & Smit – interviewt de mens achter de Koploper. Over hoe het initiatief tot stand kwam, wat belangrijke momenten in het traject waren en waar de betrokken organisaties het voor doen. In dit artikel een uitgewerkt interview met Corinne Vellekoop. Zij werkt sinds 2007 op het Graafschap College in Doetinchem. Eerst als docent gezondheidskunde, daarna als stagecoördinator. Corinne is het gezicht achter de Koploper Wijkleercentra.

Corinne Vellekoop over de beweging Wijkleercentra

Wijkleercentra is een samenwerkingsinitiatief tussen het Graafschap College en diverse zorginstellingen, organisaties en burgerinitiatieven uit de Achterhoek. Het initiatief is een beweging om met het werkveld de gezondste regio van Nederland te worden. Door optimale mogelijkheden te bieden voor studenten en medewerkers om zich te ontwikkelen. Het Wijkleercentra wordt gezien als de verbindende factor tussen werkveld, onderwijs en lerende waar je samen kunt leren en delen. Deze zorg is meer gericht op de vraag dan het aanbod, waardoor de regie bij de cliënt ligt. Corinne Vellekoop: “Dit onderwijs is volledig opgebouwd vanuit praktijksituaties en casuïstiek die de student tegenkomt.”

Hoe Wijkleercentra tot stand kwam

Steeds meer instellingen gingen BBL-studenten opleiden, waardoor er minder ruimte was voor de BOL-studenten. Er was met name een tekort aan stageplekken voor de eerstejaars. Door dit plotselinge tekort aan stageplekken werden ze bij het Graafschap College gedwongen om anders te denken. Vellekoop: “We zijn met een groepje instellingen samen gaan zitten en vroegen ons af: hoe kunnen we die 100 leerlingen iets bieden? We hebben allerlei ideeën bedacht. Van het koppelen van de student aan een maatje via een buddysysteem tot het delen van één stageplek met twee studenten.” De ideeën en het experimenteren leidden tot een docent die gekoppeld is aan de maatjes. De docent was ook inzetbaar bij andere studenten. Zo is het concept wijkdocent ontstaan. Inmiddels zijn er 46 leermiddagen, 38 wijkdocenten en op 27 locaties is een wijkleercentrum opgericht waar zo’n 1.000 BOL- en BBL-studenten gebruik van maken. Volgens Corinne Vellekoop zijn ze gewoon gestart: “We hebben niet een heel projectplan uitgewerkt. Wat acht jaar geleden op een bierviltje begon, is nu uitgegroeid tot iets groots.”

Denk niet vanuit de concurrentie. De samenwerking met het werkveld in de regio heeft iets bijzonders opgeleverd. Vellekoop: “Iedereen vist in dezelfde vijver naar BBL-studenten. Maar het blijkt dat als je het samen doet, dat er veel meer mogelijkheden zijn. Daarnaast kost het minder energie en heb je meer duidelijkheid. Want de student hoeft niet bij elke instelling te kijken en solliciteren.”

Betekenisvolle momenten

Tijdens zo’n grote beweging maak je onderweg veel mee. Er zijn hoogtepunten, doorbraken en soms dieptepunten. Zo ook voor Corinne Vellekoop: “Er zijn momenten waar je veel energie van krijgt. Bijvoorbeeld wanneer er steun komt vanuit het management, de bestuurders, sectordirecteuren en instellingen. En ook door het geld wat beschikbaar kwam vanuit de transitiegelden. Hierdoor hebben we grote een grote ontwikkeling en professionalisering doorgemaakt.” Een voorbeeld hiervan zijn de boekjes die gemaakt zijn voor het werkveld, de studenten en wijkdocenten. Eerst was het vooral het Graafschap College met een aantal betrokken instellingen. Nu is het van iedereen. Er zijn natuurlijk ook mindere momenten. Corinne Vellekoop: “Bijvoorbeeld wanneer een opleiding sceptisch is. Ik ga dan telkens weer het gesprek aan. Zo maken we kleine stapjes.”

Hier doet ze het voor

Er komen momenten waarop je je realiseert waar je het voor doet. Voor Corinne Vellekoop is dat voornamelijk wanneer er verhalen uit de praktijk komen: “Ik kreeg een bericht van een docent die een wijkleermiddag had. De leerlingen pakten uit zichzelf een intervisie op, waardoor de docent alleen faciliteerde. Zo’n bericht vind ik mooi, daar word ik blij van.” De veilige sfeer waar de student elke vraag kan stellen, de verhalen over hoe goed de studenten omgaan met de cliënten en de goede gesprekken met deze studenten. Daar doet ze het voor.

Online-wijkleercentra

De COVID-19-pandemie heeft ook het Wijkleercentra hard geraakt. Corinne Vellekoop: “Er zijn corona besmettingen op locaties en dan mogen studenten er niet heen, omdat zij ook op andere locaties komen. De vraag waar ik mij nu het meest mee bezighoudt is hoe we het Wijkleercentra online in leven houden en hoe we stappen maken om deze beweging te verankeren?”

Meer verhalen van de impactmakers achter de Koploperinitiatieven lezen? Bekijk de andere interviews:

Wijkleercentra

Meer lezen over de Koploper Wijkleercentra? Lees het Koploperverhaal!
Ga naar Koploperverhaal