Koploper
01-2022

Het Buddysysteem: Voor nieuwe medewerkers in de thuiszorg

Thema's

Beperken uitstroom Gezond werken

Branches

Geestelijke gezondheidszorg Ouderenzorg Thuiszorg

Priscilla Proost waagde als ziekenhuisverpleegkundige de stap naar de thuiszorg. Een overstap die flink wordt onderschat. In het ziekenhuis kun je namelijk met al je vragen terecht bij de vele collega’s. Dat ligt in de thuiszorg anders, waar je veel alleen werkt en naar niemand toe kunt. Priscilla Proost initieerde het Buddysysteem bij zorgorganisatie Allerzorg. Een buddy voor elke nieuwe medewerker in de thuiszorg waar je al je vragen aan kunt stellen én je verhaal kwijt kan. En de impact? 95% reductie van de uitstroom!

Het Buddysysteem

Wanneer je begint in de thuiszorg, komt er tijdens de korte inwerkperiode veel op je af en wordt er veel van je verwacht. Dit kan overweldigend zijn. Zorgorganisatie Allerzorg koppelt daarom de nieuwe medewerkers aan een buddy via het Buddysysteem. Dit gebeurt al twee weken vóór de medewerker start. De nieuwe medewerker leert gelijk iemand kennen en kan alle vragen stellen aan de buddy.

Het doel van het Buddysysteem is om de nieuwe collega’s goed te verwelkomen, begeleiden, ondersteunen en integreren op de werkvloer. “Het ondersteunt de nieuwe collega’s in de sociale behoeftes die ieder mens heeft”, zegt initiatiefneemster en verpleegkundige Priscilla Proost, “Om veilig en prettig op een nieuwe werkplek te integreren in een team en het werk goed te kunnen uitvoeren.”

De gemotiveerde buddy’s weten wat er van ze verwacht wordt. Ze worden vanaf dag één voor honderd dagen gekoppeld aan een nieuwe collega. Tijdens wekelijkse evaluaties kan de nieuwe collega vertellen waar hij/zij tegenaan loopt, wat er goed gaat en wat er nodig is om verder te komen. Naast de evaluaties en het bespreken van de zorgactiviteiten, heeft het nog een functie volgens Priscilla Proost: “Het is fijn dat de buddy een luisterend oor biedt waar je – bij wijze van spreken – 100 keer dezelfde vraag kan stellen”. Dit creëert een veilige, stimulerende en gezonde werkomgeving.

Om vanaf dag één goed aan de slag te gaan, krijgt de nieuwe collega twee weken voor de eerste werkdag al uitleg. Over alles waar hij/zij mee te maken krijgt op de route. Bijvoorbeeld over het Elektronisch Cliënten Dossier, de werktelefoon en de planning. Zo kan de nieuwe collega direct aan de slag, mét de buddy!

Dit initiatief is genomineerd voor de Impactmakerprijs 2021. Bekijk hieronder het interview met Priscilla Proost en Karin Timm. Ook jij kunt stemmen, op de Bewegingmaker van 2021. Bekijk alle genomineerden en breng voor eind januari 2022 je stem uit!

Een initiatief vanuit de werkvloer

Dit Koploperinitiatief is ontstaan op de werkvloer. De aanleiding was de overstap van Priscilla Proost als verpleegkundige vanuit het ziekenhuis naar de thuiszorg. In het ziekenhuis zijn er altijd minimaal 25 collega’s nabij om te raadplegen. Ze liep er tegenaan dat er in de thuiszorg, waar vaak snelle acties vereist zijn, niet altijd collega’s nabij zijn.

Bij Allerzorg wordt de stem van de zorgprofessional gehoord en erkend. Daardoor kon Priscilla Proost dit project bedenken, oppakken en uitvoeren met haar eigen team. Ze heeft een intramurale aanpak vertaald naar de thuiszorg. Dat houdt in: een aanpak die bij zorg binnen de muren (verpleeghuis, ziekenhuis, etc.) al werkt. Binnen honderd dagen waren de eerste effecten al zichtbaar:

  • De nieuwste collega’s bleven;
  • De nieuwste collega’s voelden zich direct veilig en gehoord;
  • De druk voor de leidinggevende en zorgondersteuner nam af.

95% reductie van de uitstroom

In de periode vóór de integratie van het Buddysysteem vertrokken zeven nieuwe medewerkers binnen vier maanden. Na de lancering van dit initiatief is het verloop over een periode van anderhalf jaar met 95% gereduceerd. Door deze beperking van de uitstroom is de kwaliteit van de zorg veel stabieler.

Daarnaast zorgt het Buddysysteem voor een gezonde werkomgeving. Een veilige omgeving, waar hulp vragen wordt gestimuleerd, waar collega’s elkaar vertrouwen en op elkaar kunnen bouwen. De werkdruk is nog steeds hoog, maar de lasten worden letterlijk en figuurlijk gedeeld.

Luister naar de ideeën die ontstaan op de werkvloer

Karin Timm, Verpleegkundig specialist AGZ bij Allerzorg, heeft zelf ook ooit de overstap gemaakt naar de thuiszorg. Zij geeft aan dat de beste ideeën ontstaan op de werkvloer: “Goede ideeën komen vanuit de praktijk. Vaak gaan zorgprofessionals ervan uit dat iets niet mogelijk is of dat er geen tijd voor is. Maar een goed idee is een investering en levert uiteindelijk zowel tijd als geld op. Dus luister op de werkvloer goed naar deze ideeën. En voor de zorgprofessional: laat je stem luid klinken!”

Wil je aan de slag met het Buddysysteem in je eigen organisatie? Priscilla Proost geeft je graag tips:

  • Zorg altijd voor een goede match tussen de buddy en de nieuwe collega;
  • Maak het Buddysysteem onderdeel van de inwerkprocedure.

Meer weten? Neem contact op met Priscilla Proost. De protocollen liggen voor je klaar!

Stem op de Bewegingmaker van 2021

Het initiatief Buddysysteem is genomineerd voor de Impactmakerprijs 2021. Ook jij kunt stemmen, op de Bewegingmaker van 2021. Bekijk alle genomineerden, lees je goed in en breng je stem uit voor het eind van januari 2022!
Bekijk genomineerden

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Agenda
Finale Impactmakerprijs 2021

Op 9 februari 2022 worden de Impactmakerprijs en de Bewegingmakerprijs uitgereikt! Meld je aan voor de digitale finale om niet te missen.

Lees meer