Koploper
08-2021

Bornholm SamenLeren: samen beter door jobcarving

Thema's

Beperken uitstroom Leven lang ontwikkelen Werken naar talent

Branches

Ouderenzorg

Werkplezier en werkvermogen zijn twee belangrijke indicatoren voor duurzame inzetbaarheid. Maar door de hoge werkdruk geven zorgmedewerkers aan dat er weinig tijd overblijft om te werken aan het eigen werkgeluk. Met de pilot SamenLeren zet Verpleeghuis Bornholm in Hoofddorp – een verpleeghuis van Amstelring – jobcarving in om het werkplezier en werkvermogen te vergroten. Zij-instromers ondersteunen de zorgmedewerkers met hun taken. Met als einddoel: meer werkgeluk voor iedereen.

Bornholm SamenLeren door middel van jobcarving

Jobcarving is het weghalen van kleine, simpele taken bij de ene functie om zo een nieuwe functie te creëren. In het geval van dit initiatief: het ontvlechten van taken van de functie Verzorgende IG – met behulp van de TNO applicatie Taken voor de Toekomst – en deze vervolgens uit te laten voeren door zij-instromers als Helpende in Opleiding (HiO). Deze groep HiO’s werken ter ondersteuning van de zorgmedewerkers om de werkdruk te verlagen. De HiO kan helpen bij het voorbereiden van taken, assisteren, het cliëntgerichter maken, makkelijker en lichter maken, tijd besparen of zelfs het geheel overnemen van taken. Het verlagen van deze werkdruk draagt bij aan het beperken van de uitstroom van de zorgmedewerkers.

De pilot BornHolm SamenLeren is tot stand gekomen uit een samenwerking met House of Skills, TNO, Nova College, Sigra, VBZ, HAN, Ixly, WSP Haarlemmermeer, WSP Amsterdam, UWV en uitvoerende partij Nieuwzorg. Samen met deze partners is het traject bedacht en zijn processen ontwikkeld. Het project is mede mogelijk gemaakt door Zorg en Zekerheid en GAK Foundation.

Een leven lang ontwikkelen voor zij-instromers én huidige medewerkers

De focus ligt bewust op niveau helpende. Voor deze Helpende in Opleiding is er de mogelijkheid tot een voorschakeltraject van twee maanden (met behoud van uitkering) om goed kennis te kunnen maken met de zorg en praktijk. Zo krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om weer aan het werk te gaan en zich te ontwikkelen op professioneel en persoonlijk gebied.

Enerzijds ontstaat er nieuwe instroom aan medewerkers op de werkvloer die het vak leren, waaronder mensen uit andere sectoren. Maar ook de huidige medewerkers krijgen (opnieuw) de kans om kennis en kunde te delen en te leren van nieuwe collega’s uit andere sectoren. Daarnaast ontwikkelen zij zich, door middel van externe ondersteuning, in de nieuwe rol als werkbegeleider.

Ingrid van Engelshoven, Minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, heeft het volgende uitgangspunt: “Waar vroeger je diploma je eindstation was, is het nu juist het beginpunt van een leven lang leren en ontwikkelen”. Dit alles sluit aan bij het motto van de pilot Bornholm SamenLeren: “Het gaat er niet om dat één persoon de beste wordt, maar dat we samen beter worden.”

Halverwege de eerste pilot: wat weten we nu?

In november 2019 startte Verpleeghuis Bornholm met de pilot SamenLeren. Dertien zij-instromers zijn aangetrokken voor de functie Helpende Zorg en Welzijn, ter ondersteuning van twee teams die zorg bieden aan mensen met dementie. Na het voortraject zijn ze gestart in een leertraject op maat, vormgegeven door het Nova College. Deze opleiding wordt gegeven op de locatie waar ook gewerkt wordt.

In mei 2020 zijn deze dertien leerlingen gestart met de opleiding Helpende. Ze zullen in november 2021 afstuderen. Vijf leerlingen studeren daarna door als Helpende Plus en drie leerlingen gaan door met de opleiding niveau 3.

De zorgmedewerkers die ondersteunt worden geven aan dat het opnieuw bekijken en herschikken van de eigen taken de grootste impact heeft. Hierdoor ontstaat er ruimte, waardoor er minder werkdruk wordt ervaren. Ook kunnen de vacatures makkelijker ingevuld worden, wanneer de leerlingen afstuderen. Voorheen gebeurde dit met flex- en zzp-krachten.

Vanuit de eerste pilot is een aantal lessen geleerd. Bijvoorbeeld dat als je de groep leerlingen op één of twee afdelingen bij elkaar houdt, het groepsgevoel versterkt wordt om elkaar te kunnen helpen en ondersteunen met leren. Daarnaast werkt het goed om de opleiding plaats te laten vinden in het woonzorgcentrum zelf, in plaats van een aparte locatie. Als laatste is het goed om naast een leercoach voor de leerlingen, ook een teamcoach in te zetten ter ondersteuning van de ontwikkeling van de huidige medewerkers.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Koploper
De Sallandse Praktijkleerroute: Vraag- en ervaringsgericht opleiden

Koploper de Sallandse Praktijkleerroute leidt studenten vraag- en ervaringsgericht op tot toekomstgerichte zorgprofessionals. Lees over hoe deze opleiding eruit ziet.

Lees meer
Agenda
Impactsymposium 2 december 2021

Actie Leer Netwerk organiseert weer haar jaarlijkse, landelijke evenement voor zorg en welzijn. Om je te inspireren delen Impactmakers hun lessen, tips en succes- en faalfactoren.

Lees meer