Actieleren

Drie redenen om te gaan actieleren

Thema's

Alle thema's

Branches

Alle branches

Er zijn allerlei manieren om de personeelsproblemen in zorg en welzijn op te lossen. Denk aan het stellen van wettelijke kaders, het nemen van maatregelen, het afspreken van procedures en protocollen, hogere salarissen. Dat kost allemaal, op het eerste oog, minder tijd en inspanning dan actieleren. Waarom zou je als netwerk of organisatie dan tóch kiezen voor actieleren?

Reden 1:

Oplossingen voor de werkvloer zijn te vinden op de werkvloer. Door alle betrokkenen in een concrete context samen te laten leren en experimenteren met 2-3 gekozen oplossingsstrategieën is er oog voor ieders perspectief: van de cliënt tot en met de bestuurder. Elke oude of nieuwe werkwijze zál hen raken, positief of soms onbedoeld ook negatief. Laat dat daarom zo vroeg mogelijk meetellen. Belangrijk daarbij is dat zij bij actieleren samenwerken voor een gezamenlijk doel.

10 spelregels voor actieleren

Als je met actieleren aan de slag gaat is het aan te raden om in de lerende groep eerst enkele spelregels af te spreken.
Lees de spelregels

Reden 2:

Betrokken personeel is gezond personeel. Demotivatie ontstaat als maatregelen en werkwijzen, die niet goed passen bij de context, opgelegd worden. Dan moet men zich maar schikken. En dat, terwijl de professionals in zorg en welzijn samen met hun cliënten vaak allerlei praktische en handige oplossingen kennen, waar anderen wat aan zouden kunnen hebben! Ook kunnen deze kritisch tegen het licht gehouden worden. In actieleren wordt de vakbekwaamheid van werknemers serieus genomen. Het goede goed doen: dat doet goed!

Reden 3:

Actieleren leidt altijd tot verbetering. Alleen al het observeren van huidige werkwijzen en erkennen van knelpunten brengt een impuls teweeg. Dat het gezegd mag worden; agressie in de zorg, missers, verouderde methoden. Die doen veel goed bedoelde veranderingsprocessen te niet. Een zegswijze bij actieleren is: het gaat er niet alleen om wát goed werkt, maar vooral ook wíe ermee werkt. De personen vormen de doorslaggevende factor bij veranderingen. In een organisatie waar niet systematisch wordt geleerd, zullen mensen die aan oude patronen vasthouden elke vernieuwing ondermijnen. Af en toe eens enkele werknemers consulteren is niet voldoende. Actieleren met alle betrokkenen heeft impact!

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Gezocht: Redacteur/Online communicatiemedewerker

Ben jij die communicatief sterke professional, met een vlotte pen die weet van aanpakken? Wij zijn per direct op zoek naar een Redacteur / Online communicatiemedewerker met uitstekende redactionele vaardigheden voor onze...

Lees meer
Agenda
Webinar commissie Werken in de Zorg: Behoud en innovatie als dé opgave

De commissie Werken in de Zorg innoveert ook zelf! We gaan op een andere manier dan vorig jaar in gesprek met bestuurders, tijdsbesparend en eigentijds. We nodigen u van harte uit om deel te nemen aan het webinar Behoud ...

Lees meer
Nieuws
Webinar commissie Werken in de Zorg: Behoud en innovatie als dé opgave

De commissie Werken in de Zorg innoveert ook zelf! We gaan op een andere manier dan vorig jaar in gesprek met bestuurders, tijdsbesparend en eigentijds. We nodigen u van harte uit om deel te nemen aan het webinar Behoud ...

Lees meer