Werken naar talent

Jobcarving en functiecreatie pakt het personeelstekort aan én biedt kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Bekijk alle artikelen
Prof. Dr. Peter van Lieshout
Ambassadeur
Waardeer de ontwikkelingen van je medewerkers

Prof. Dr. Peter van Lieshout

Peter van Lieshout

“Waardeer de ontwikkeling van je medewerkers”

Wie zich verder wil ontwikkelen hoeft echt niet altijd terug naar school. De praktijk biedt zoveel mogelijkheden! Organisaties die daarvoor openstaan, houden het werk uitdagend en hun medewerkers gemotiveerd. En kunnen – als ze de rigide indeling in functiepakketten loslaten – ook nog banen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Peter van Lieshout, ambassadeur op het thema werken naar talent, pleit voor een nieuwe manier van kijken naar beroepen in de gezondheidszorg.

Het is allemaal niet zo nieuw als het lijkt, aldus Peter van Lieshout. “Een paar jaar geleden sprak ik al over flexibeler naar beroepen kijken op een conferentie. Dat we dat moeten gaan doen, daar zijn heel veel mensen het mee eens. Want naast diploma’s telt ook de ervaring die medewerkers in de loop van hun werkzame leven opdoen.” Dat geldt niet alleen voor de zorg, maar veel breder. “Loop een willekeurig bedrijf binnen en vraag een medewerker wat hij gestudeerd heeft. In de meeste gevallen is dat niet meer interessant. Als je 20 jaar bij een bedrijf werkt, doe je bepaalde dingen. De specifieke opleidingseisen verdwijnen in de loop van de tijd. En laat de zorg hier nou een extreem goed voorbeeld van zijn: het is de sector bij uitstek waar je heel veel leert in de praktijk.”

Kwaliteit en behoud

Natuurlijk, diploma’s zijn er niet voor niets. “Het is een bepaalde kwaliteitsgarantie”, zegt Peter. “En die moeten we serieus nemen. Elke organisatie heeft de plicht te laten zien dat over kwaliteit en kwaliteitsbewaking is nagedacht. Maar daarop zijn ook andere antwoorden mogelijk dan alleen opleiding.” Hij legt uit dat mensen zich altijd wel willen ontwikkelen in hun vak. “Mensen willen expliciet of impliciet uitgedaagd worden. En de zorg biedt daarvoor genoeg mogelijkheden. Omdat het een vak is dat zich continu ontwikkelt. Aan dingen die medewerkers in de praktijk leren, kun je labels of certificaten verbinden. Daarmee laat je zien dat je de ontwikkeling van je medewerkers waardeert én het maakt het voor medewerkers interessant om in het vak te blijven. Zonder dat ze daarvoor terug naar de schoolbanken hoeven.” ‘Werken naar talent’ is geen keihard arbeidsmarktinstrument, het speelt in op het behoud van medewerkers en op kwaliteit.

Slim organiseren

In lijn met deze nieuwe manier van kijken, stelt Peter ook voor om minder in vaste functiepakketten te redeneren. “In Groningen loopt een project om bedrijven te helpen het werk anders te organiseren. Veel mensen hebben interessant en uitdagend werk, maar ook routineklusjes waar ze een hekel aan hebben. Als je het slim organiseert, kun je die klusjes eruit halen. Vervolgens neem je iemand aan voor wie de klusjes een volwaardige baan zijn. Bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is toch slim? En het kan echt, mits bedrijven zich ertoe zetten.”

Duwtje

Werken naar talent is een thema waar vooral managers het belang van moeten inzien, besluit Peter. “Managers moeten op een andere manier naar functies, kwaliteit en ontwikkeling gaan kijken en dat binnen hun organisatie vormgeven. Het is een ‘awareness’ dat het Actie Leer Netwerk kan helpen creëren.” En de zorgprofessionals op de werkvloer? “Die mogen hun bazen uitdagen om in andere concepten te denken. Zo kunnen ze net dat duwtje geven dat vaak nog nodig is.”

Dit doet Peter van Lieshout

Peter van Lieshout (1958) is psycholoog en filosoof | werkte als wetenschappelijk medewerker bij het Nederlands centrum Geestelijke volksgezondheid | was directeur van het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn | van 1999 tot 2002 directeur-generaal gezondheidszorg bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | van 2003 tot 2009 voorzitter van de VPRO | van 2003 tot 2014 lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid | sinds 1992 parttime hoogleraar theorie van de zorg aan de Universiteit Utrecht

Blogs

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Koplopergesprek: Dichten, die kloof tussen onderwijs en praktijk

“Met de onderwijsroute Samen Leren in de Wijk willen we lokale partijen in de zorg verbinden: vrijwilligers, professionals, studenten en burgers. We zagen een kloof tussen onderwijs en praktijk en proberen die te dicht...

Lees meer
Nieuws
Koplopergesprek: Statushouders de zorg in

De Limburgse organisatie Zuyderland Zorgcentra is een speciaal scholingstraject begonnen om vluchtelingen met een verblijfsstatus aan een baan in de ouderenzorg te helpen. Aan de ene kant helpt de instelling de statushou...

Lees meer
Nieuws
Koplopergesprek: Ontwikkel een reflectieve leercultuur in de praktijk

Op 2 december 2019 ging het Actie Leer Netwerk in gesprek met diverse Koplopers. Aan het woord is Menno van Leeuwen, van SIGRA.  Amsterdamse ouderenzorginstellingen hebben de handen ineengeslagen om samen een inspireren...

Lees meer