Impactmakerprijs

Binnenkort een nieuwe editie!

Bekijk de editie van 2021

Buddysysteem voor nieuwe medewerkers in de thuiszorg

In 2017 maakte Priscilla Proost, toen nog ziekenhuisverpleegkundige, de overstap naar de thuiszorg bij Allerzorg. Een grote overstap, vooral qua collega’s. In de thuiszorg sta je vaak alleen bij je cliënt, en staan er niet direct collega’s klaar voor een vraag. Daarom kwam ze met het initiatief van het Buddysysteem, waarbij nieuwe thuiszorgmedewerkers vanaf het begin worden gekoppeld aan een collega.

Je staat er niet alleen voor

“Het kan best voelen alsof je er alleen voor staat,” geeft Proost aan. Dankzij het Buddysysteem voel je je altijd gesteund. Het systeem wordt al twee weken voor de officiële indiensttreding van de nieuwe medewerker directe ondersteuning geboden. Tijdens de eerste honderd dagen van de nieuwe collega is er regelmatig contact: zorgactiviteiten, mogelijkheden, beperkingen en verwachte werkzaamheden worden besproken. Hierdoor ontstaat een veilige en stimulerende werkomgeving.

Zorg voor de cliënt, maar ook voor de medewerker

Het buddysysteem is een eenvoudig initiatief, maar met een grote impact. Dankzij het nieuw ingevoerde systeem is het verloop fors verminderd, zijn er minder losse vragen aan leidinggevenden en andere zorgondersteuners, en is er een groter teamgevoel ontstaan. Een waardevol gevoel in de thuiszorg, waar je je collega’s tenslotte niet dagelijks ziet. “De zorg gaat om de de mens, om de cliënt. Maar we moeten ook denken aan de andere kant: de mensen die de zorg leveren. Daar moeten we net zo goed voor zorgen,” bevestigt Karin Timm, verpleegkundig specialist bij Allerzorg, het belang van de buddies.

Bekijk hieronder het interview met Priscilla Proost en Karin Timm van initiatief Buddysysteem voor nieuwe medewerkers in de thuiszorg!

Organisatie: Allerzorg