Ruimte in de regels

Tussentijds overstappen tussen mbo-instellingen

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Alle branches
Casus

Soms willen leerlingen tussentijds overstappen van de ene naar de andere mbo-instelling. Een aantal onderwijsinstellingen vreest echter dat dit een negatief effect kan hebben op de beoordeling van de diploma- en jaarresultaten van de onderwijsinstelling waar de student vandaan komt. Hierdoor kunnen instellingen minder geneigd zijn om mee te werken aan de overstap van deze leerlingen. Dat is jammer, omdat het de student kan belemmeringen in de ontwikkeling, en omdat de vraag naar specialistisch opgeleide werknemers waarschijnlijk steeds groter zal worden als gevolg van de toenemende complexiteit in de zorg.

Oplossing

De inspectie gebruikt jaar- en diplomaresultaat als kengetallen bij de beoordeling van de onderwijsopbrengsten. Bij het jaarresultaat kijkt de inspectie naar het aantal instellingsverlaters en doorstromers binnen de instelling met diploma. Dit percentage wordt afgezet tegen het totaal aantal gediplomeerden en instellingsverlaters in een jaar. Bij het totale aantal telt ook de groep mee die een diploma haalt en binnen de instelling doorstroomt. Bij het diplomaresultaat gaat het om het aantal gediplomeerde instellingsverlaters in een jaar, als percentage van het totaal aan instellingsverlaters.

Als een student zonder diploma overstapt van de ene naar de andere instelling, kan dit een negatief effect hebben op het diploma- en jaarresultaat van de instelling. Het gaat dan om de instelling waar de student vandaan komt. Dit kan ervoor zorgen dat een instelling niet voldoet aan de vastgestelde normering. Maar de inspectie gaat niet alleen af op de cijfers. Ook het verhaal achter de cijfers is belangrijk.

Het toezicht is zo vormgegeven dat de inspectie rekening kan houden met bijvoorbeeld tussentijds overstappen. Er is sprake van het principe: pas toe of leg uit. De inspectie kan niet zomaar de norm aanpassen. Deze is een hard gegeven. Maar als instellingen kunnen aantonen dat een deel van de studenten de instelling verlaat zonder diploma, omdat zij overstappen naar een andere instelling en dat deze gebeurtenis een duidelijk effect heeft op hun diploma- en jaarresultaten, dan kan de inspectie de berekening opnieuw uitvoeren. Met het verschil dat de inspectie deze gebeurtenis kan laten meewegen in de beoordeling. De bewijsvoering die instellingen kunnen gebruiken, zijn de leerlingenlijst en de inschrijvingen bij de volgende instelling. Hiermee kunnen ze aantonen dat hun leerlingen zonder diploma tussentijds naar een andere mbo-instelling zijn gegaan.

Meerwaarde

Studenten beginnen vaak al op jonge leeftijd met een mbo-opleiding. Het is voor studenten en ouders daarom prettig als studenten in hun eigen regio bij een mbo-instelling kunnen beginnen aan hun opleiding. Veel opleidingen worden bij verschillende instellingen door het hele land aangeboden. Maar er zijn ook specialistische opleidingen die maar op één plaats aangeboden worden. Als studenten de mogelijkheid hebben om tussentijds over te stappen, dan kunnen ze beginnen met een opleiding in hun eigen regio. Vervolgens kunnen ze doorstromen naar een specialistische opleiding.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Jelle Boonstra: Een mooie en inspirerende dag

"Een mooie en inspirerende dag die helemaal in het teken stond van het anders en vernieuwend organiseren van zorg en welzijn".  Zo opent Jelle Boonstra van RegioPlus zijn voorwoord in de derde en laatste editie van Leer...

Lees meer
Nieuws
In gesprek met Marc van der Meer

Bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt Marc van der Meer is ambassadeur van het Actie Leer Netwerk op het thema ‘Leven lang ontwikkelen’. Hij luncht met Coco Lahaye van BLEND Leren, voor een gesprek over online l...

Lees meer
Agenda
E-healthweek 2020

Met digitale ondersteuning in de zorg (e-health) krijgen mensen makkelijker toegang tot zorg en meer inzicht in hun gezondheid. Denk aan beeldbellen met een zorgverlener, online recept vernieuwen, sporten met een trainin...

Lees meer