Koploper
06-2018

ZorgInnovatie Centra (ZIC) Alrijne Ziekenhuis

Thema's

Arbeidsinnovatie Beperken uitstroom Leven lang ontwikkelen

Branches

Eerstelijnszorg

In dit Zorginnovatie Centrum (ZIC) lopen studenten van Hogeschool Leiden, het ROC Mondriaan Leiden stage. Leren in de praktijk, Evidence Based Practice (EBP), praktijkgericht onderzoek en klinisch redeneren staan centraal in deze uitdagende leeromgeving.

De studenten zijn verantwoordelijk voor hun eigen patiëntenkamers. Onder supervisie van een verpleegkundige coach leren zij zorg te verlenen aan patiënten en hun werkzaamheden te coördineren. De studenten nemen de regie in hun eigen leerproces en worden zo gestimuleerd zich het werk onder begeleiding eigen te maken. Studenten leren sneller met elkaar de zorg voor patiënten uit te voeren. Door het coachend begeleiden worden zij gestimuleerd tot meer zelfstandigheid en wordt het leerrendement verhoogd. Lees hier https://www.alrijne.nl/media/3346/interview-monica-danielse-vakblad-onderwijs-gezondheidszorg.pdf het artikel over de lecturer practitioner als schakel tussen onderwijs en ziekenhuis.

Resultaten

Studenten combineren leren in de praktijk en doen onderzoek. Zij worden competentiegericht opgeleid tot zelfstandige beroepsbeoefenaars. Zij leren begeleid in een uitdagende en veilige leeromgeving. Door vragen uit de praktijk te vertalen naar de leeromgeving, wordt actief gewerkt aan het verbeteren van kwaliteit van de zorg. Daarbij wordt optimaal gebruik gemaakt van de kennis en kunde van de studenten.

Onderwijsaanbod

Elke week wordt voor zowel de HBO als de MBO studenten onderwijs verzorgd door een docent van de onderwijsinstelling en de Lecturer Practitioner van het ziekenhuis. Hier worden praktijksituaties besproken, klinisch geredeneerd op eigen casuïstiek en wordt gereflecteerd op eigen handelen. Zo wordt gezorgd voor een goede afstemming tussen theorie en praktijk.

Impact op de werkvloer

Studenten leren zelfstandig, onder supervisie, zorg te verlenen waardoor leren in de praktijk een uniek leerproces wordt. Meer zelfstandigheid en meer leerrendement is het gevolg. Maar ook ontwikkelingen als zelfstandiger, gedisciplineerder en assertiever keuzes maken is voor de aspirant zorg professionals het gevolg. Door de veilige leeromgeving voelen aspirant medewerkers zich beter toegerust wat weer meer tevredenheid en enthousiasme oplevert om binnen de sector aan het werk te gaan. Ook wordt uitval voorkomen. Door de wisselwerking van de studenten en zittend personeel groeit en verbetert de kwaliteit van de zorg. Kennis en vaardigheden van zorgverleners worden op deze manier op peil gehouden.

Partners

Zorg-
en welzijnsaanbieders
Alrijne ziekenhuis

Overheid
Gemeente Leiden

Overig
Care2care

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Blog
Kennissessie “Kleine doorbraken groots opschalen”: een prikkelend kijkje...

Op 15 oktober jl. vond de kennissessie "Kleine doorbraken groots opschalen" voor Koplopers plaats. Hoe zorg je dat mensen enthousiast worden over een nieuw initiatief? Hoe vertaal je de goede doorzet van een nieuw initia...

Lees meer
Blog
Lieke Lange: Verandering realiseren is beweging creëren

In een nieuwe blog van Actie Leer Netwerk-medewerker Lieke Lange vertelt ze haar persoonlijke ervaringen met het zelf opgezette Kweekvijver-initiatief en de kansen en risico's om kans te maken op een HR-award.

Lees meer
Nieuws
ECP en TZA ontwikkelen samen digitale leermodules voor zorgtechnologie

ECP en TZA - twee van onze Koplopers - hebben een samenwerking gestart, waarin de twee partijen zijn begonnen met het vervaardigen van een webinar en de ontwikkeling van een e-learningmodule.

Lees meer