Koploper

WijkLeerbedrijf Maastricht

Thema's

Leven lang ontwikkelen Werken naar talent

Branches

Geestelijke gezondheidszorg Gehandicaptenzorg Onderwijs Thuiszorg

De ambitie is om een bijdrage te leveren aan de versterking van de wijkkracht door onderwijs in het WijkLeerbedrijf Maastricht.

WijkLeerbedrijf Maastricht is een samenwerking tussen onderwijsaanbieders, zorgaanbieders (ouderenzorg, GGZ en gehandicaptenzorg) en de gemeente en versterkt de wijkkracht. De wijkkracht is gericht op het verhogen van de zelfredzaamheid van (kwetsbare) burgers én nieuwe informele ondersteuningsarrangementen in de buurt. Daarnaast heeft het WijkLeerbedrijf een ondersteunende rol bij het ontlasten van mantelzorgers.

Deze aanpak en het voorbeeld van Zuid-Limburg heeft geleid tot een vergelijkbaar project in de regio Noord-Limburg, in de gemeente Venray.

Resultaten

1. Dertien van de zestien BOL-leerlingen Helpende Zorg en Welzijn hebben hun diploma bij het WijkLeerbedrijf gehaald. Hieronder zijn vier jonge werklozen met een bijstandsuitkering, die het beste hebben kunnen leren door middel van structuur, duidelijkheid en directe begeleiding. Het gaat om een groep bijzondere leerlingen die in het reguliere onderwijs moeilijk floreren en die een verhoogd risico lopen op uitval en vroegtijdig schoolverlaten.
2. In het eerste jaar heeft de groep studenten al 5525 uur informele zorg geleverd in de wijk Daalhof. De mogelijke toepassing van zorgtechnologie komt nadrukkelijk aan bod.

Onderwijsaanbod

Wijkgerichte stages sluiten beter aan op de toekomstige beroepen in zorg en welzijn en passen zeer goed bij de veranderingen in de zorg en de transitie in het sociale domein. Door het aanbieden van onderwijs rondom het thema zorgtechnologie – zowel in theorie als in praktijk – kunnen studenten ook kennismaken met nieuwe ontwikkelingen in zorg en welzijn.

Er is structureel één mentor (vanuit het onderwijs) en één coördinator/praktijkopleider (vanuit het werkveld) betrokken, waardoor de studenten in een veilige omgeving en op verantwoorde wijze hun competenties kunnen ontwikkelen en hun hele opleiding in de wijk kunnen volgen.

Wat levert het op?

Door het bieden van informele zorg, is ruimte gecreëerd voor stageplekken. Deze stages zijn een springplank naar zinvol en betaald (gediplomeerd) werk voor jonge werklozen. Het project zorgt voor duurzame inzetbaarheid in de zorg. Hierdoor kunnen tekorten op de arbeidsmarkt verminderd worden. Door theorie- en praktijkonderwijs aan te bieden rondom het thema zorgtechnologie, kunnen studenten kennismaken met de vernieuwde technologie en het tegelijk ook toepassen. Door gebruik te maken van technologie ontstaat meer quality-time van de zorgprofessionals voor de cliënt. Menig zorgprofessional vindt dat er daadwerkelijk meer tijd en aandacht is voor de cliënt.

Partners

Zorg-
en welzijnsaanbieders
Mosae Zorggroep Levanto groep Radar

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Koplopergesprek: Dichten, die kloof tussen onderwijs en praktijk

“Met de onderwijsroute Samen Leren in de Wijk willen we lokale partijen in de zorg verbinden: vrijwilligers, professionals, studenten en burgers. We zagen een kloof tussen onderwijs en praktijk en proberen die te dicht...

Lees meer
Nieuws
Koplopergesprek: Statushouders de zorg in

De Limburgse organisatie Zuyderland Zorgcentra is een speciaal scholingstraject begonnen om vluchtelingen met een verblijfsstatus aan een baan in de ouderenzorg te helpen. Aan de ene kant helpt de instelling de statushou...

Lees meer
Nieuws
Koplopergesprek: ‘Iedereen die wíl leren, kan bij ons leren’

Op 2 december 2019 ging het Actie Leer Netwerk in gesprek met diverse Koplopers. Aan het woord is Sacha van Dijk – adviseur leerhuis, Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis. “Met onze Zorg Innovatie Centra denk ik dat wij h...

Lees meer