Koploper

Twentse Zorgacademie

Thema's

Arbeidsinnovatie

Branches

Onderwijs

De Twentse Zorgacademie (TZA) is hét regionale leerwerk-, oefen- en testcentrum waar studenten, professionals en burgers kennis kunnen maken met nieuwe zorgtechnologieën en hulpmiddelen.

TZA is een netwerkorganisatie van (zorg)ondernemers, overheid en onderwijs. TZA biedt een innovatieve omgeving om te leren omgaan met nieuwe zorgtechnologieën en hulpmiddelen.

Resultaten

De TZA is een innovatieve leerwerk-, oefen- en testomgeving op het gebied van zorgtechnologie en hulpmiddelen, gericht op het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid in de thuissituatie. In de TZA worden nieuwe zorgtechnologieën en hulpmiddelen getest en kunnen (aankomende) professionals en burgers hiermee kennismaken én leren werken.

Onderwijsaanbod

Op het gebied van leren en ontwikkelen verzorgt de TZA bij- en nascholing, workshops, trainingen, lezingen en congressen en symposia. Deze zijn zoveel mogelijk geaccrediteerd en dragen bij aan de kwaliteit van de (aankomende) professionals in de zorg, welzijn en onderwijs. Daarmee is de TZA een interessante partner voor (zorg)instellingen als het gaat om bij- en nascholing. Er worden bijeenkomsten georganiseerd rondom actuele thema’s zoals robotica, adoptie en acceptatie van zorgtechnologie, ethiek, zorg op afstand en telemedicine. Deze zullen doorlopend worden vernieuwd om aan te sluiten bij de ontwikkelingen in de markt en de opleidingsbehoefte van toekomstige en huidige professionals. Het aanbod wordt ook, op maat, aangeboden aan mantelzorgers, vrijwilligers, zorgvragers en andere belangstellenden. Daarnaast is het voor mbo- en hbo-studenten, niveau 2 tot en met 5, mogelijk om een innovatiestage te doen bij de TZA. Zij doen dit onder supervisie en in afstemming met een TZA-coördinator. Ook worden zij (op afstand) begeleid en ondersteund door de coördinator en ervaren beroepskrachten.

Wat levert het op?
  • De Twentse Zorgacademie is een innovatieve omgeving om te leren omgaan met nieuwe technologieën voor zowel studenten, professionals als burgers.
  • Alles binnen de TZA is (toekomst)gericht op het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid. De veranderende zorgvraag en de trend van individualisering leiden tenslotte tot een veranderende vraag naar zorg.
  • De zorgvrager met ruimte voor zijn/haar eigen regie wordt centraal gesteld. De zorgprofessional is niet meer bezig met ‘zorgen voor’ maar met ‘zorgen dat’ door het gebruik van o.a. robotica en zorg op afstand.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Inzet op huishoudelijke hulp loont ter voorkoming van verpleeghuiszorg

Maatregelen om de zorgkosten in de hand te houden worden vaak gezocht in bezuinigingen bij de lichtere vormen van zorg en ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp. Wanneer deze hulp wegvalt betekent dat echter dat een aa...

Lees meer
Nieuws
Première vijf inspirerende video’s over actieleren

Tijdens de Actie Leer Netwerk Dag op 2 december was de première van vijf inspirerende video’s over actieleren in zorg en welzijn. Het Actie Leer Netwerk ontwikkelde deze video’s als stimulans om actieleren als strat...

Lees meer
Actieleren
Video: Van topidee naar standaard

In deze video belichten we het element: ‘van topidee naar standaard’. Leren door samen oplossingen en verbeteringen te ontdekken. Dat is de kern van actieleren. Alle betrokkenen leveren vanuit hun eigen perspectief e...

Lees meer