Koploper

Twentse Zorgacademie

Thema's

Arbeidsinnovatie

Branches

Onderwijs

De Twentse Zorgacademie (TZA) is hét regionale leerwerk-, oefen- en testcentrum waar studenten, professionals en burgers kennis kunnen maken met nieuwe zorgtechnologieën en hulpmiddelen.

TZA is een netwerkorganisatie van (zorg)ondernemers, overheid en onderwijs. TZA biedt een innovatieve omgeving om te leren omgaan met nieuwe zorgtechnologieën en hulpmiddelen.

Resultaten

De TZA is een innovatieve leerwerk-, oefen- en testomgeving op het gebied van zorgtechnologie en hulpmiddelen, gericht op het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid in de thuissituatie. In de TZA worden nieuwe zorgtechnologieën en hulpmiddelen getest en kunnen (aankomende) professionals en burgers hiermee kennismaken én leren werken.

Onderwijsaanbod

Op het gebied van leren en ontwikkelen verzorgt de TZA bij- en nascholing, workshops, trainingen, lezingen en congressen en symposia. Deze zijn zoveel mogelijk geaccrediteerd en dragen bij aan de kwaliteit van de (aankomende) professionals in de zorg, welzijn en onderwijs. Daarmee is de TZA een interessante partner voor (zorg)instellingen als het gaat om bij- en nascholing. Er worden bijeenkomsten georganiseerd rondom actuele thema’s zoals robotica, adoptie en acceptatie van zorgtechnologie, ethiek, zorg op afstand en telemedicine. Deze zullen doorlopend worden vernieuwd om aan te sluiten bij de ontwikkelingen in de markt en de opleidingsbehoefte van toekomstige en huidige professionals. Het aanbod wordt ook, op maat, aangeboden aan mantelzorgers, vrijwilligers, zorgvragers en andere belangstellenden. Daarnaast is het voor mbo- en hbo-studenten, niveau 2 tot en met 5, mogelijk om een innovatiestage te doen bij de TZA. Zij doen dit onder supervisie en in afstemming met een TZA-coördinator. Ook worden zij (op afstand) begeleid en ondersteund door de coördinator en ervaren beroepskrachten.

Wat levert het op?
  • De Twentse Zorgacademie is een innovatieve omgeving om te leren omgaan met nieuwe technologieën voor zowel studenten, professionals als burgers.
  • Alles binnen de TZA is (toekomst)gericht op het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid. De veranderende zorgvraag en de trend van individualisering leiden tenslotte tot een veranderende vraag naar zorg.
  • De zorgvrager met ruimte voor zijn/haar eigen regie wordt centraal gesteld. De zorgprofessional is niet meer bezig met ‘zorgen voor’ maar met ‘zorgen dat’ door het gebruik van o.a. robotica en zorg op afstand.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Actie Leer Netwerk schept Ruimte in de Regels

Ga aan de slag met knelpunten in wet- en regelgeving die arbeidsmarktvernieuwing en de aansluiting met het onderwijs in zorg en welzijn in de weg staan. Zo luidt één van de opdrachten van het Actie Leer Netwerk. Versch...

Lees meer
Nieuws
Rapportage Mobiliteitscoöperaties

Organisaties in zorg en welzijn werken steeds meer samen om oplossingen te bieden voor de arbeidsmarkt. Om inzicht te krijgen welke samenwerkingsvormen er zijn en hiervan te leren heeft Berenschot een inventariserend ond...

Lees meer
Actieleren
Uitgangspunten actieleren

Actieleren is het gezamenlijk en gestructureerd zoeken naar oplossingen voor urgente problemen door middel van goed geïnformeerd experimenteren. Deze uitgangspunten helpen je om daar vorm aan te geven!

Lees meer