Koploper

sTimul Nederland

Thema's

Arbeidsinnovatie

Branches

Overig
sTimul wil de zorg beter maken door de ethische reflectie van verzorgenden en verpleegkundigen te verhogen. Dat gebeurt via het sTimul zorg-ethisch lab.

sTimul is een ambitieus samenwerkingsproject tussen het onderwijs en de zorgsector. Het sTimul zorg-ethisch lab heeft een uniek aanbod: zorgverleners en studenten doen ervaring op in een veilige omgeving en reflecteren op hun eigen zorgpraktijk. De zorgverlener is nauw betrokken bij cliënten, zodat de zorg goed is afgestemd op hun vragen en behoeften. De zorgverlener probeert te ontdekken welke zorg nodig is en geeft het beste antwoord, vanuit de eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheid. In deze dialoog wordt de autonomie van de zorgvrager in hoge mate gerespecteerd. sTimul leert deze gedachtegang aan, dankzij een ingrijpende, interactieve en vrij getrouwe simulatie van de zorgpraktijk.

Resultaten
  1. In de inleefsessies ervaren zorgverleners wat het is om afhankelijk van zorg te zijn en worden ze bewust van hun automatisch handelen. Studenten krijgen als verzorgenden feedback op de zorg die zij hebben verleend.
  2. De nieuwe opzet voor de ethiek lessen bij Scalda sluit beter aan bij de praktijk. Eén van de sTimultrainers is (ethicus) co-docent.
Onderwijsaanbod

sTimul biedt inleefsessies, workshops, trajectbegeleiding en een leergang leiderschap. Het accent ligt op interactie,sterke verbondenheid met de praktijk en inbouwen van ruimte en tijd om de zorg belevingsgerichter te maken. Het aanbod is gericht op zorgverleners, managers in de zorg, artsen en studenten. sTimul Nederland biedt een ervaringsstage die medewerkers daadwerkelijk laat meemaken hoe het is om afhankelijk van zorg te zijn. Hierdoor merken ze zelf wat zij anders kunnen doen in hun werksituatie. In zo’n inleefsessie wordt een groep van 9 zorgverleners verzorgd door 8 tot 10 studenten, gedurende twee dagen en de tussenliggende nacht. De zorgverleners leven zich twee dagen ‘lijfelijk’ in de situatie van een afhankelijke zorgvrager. Zo krijgen zij nieuwe inzichten, zij leren zich te verplaatsen in een ander en leren luisteren naar de vragen van de cliënt.

Wat levert het op?

Tijdens de inleefsessies ervaren zorgverleners hoe het is om afhankelijk te zijn van zorg. Wat betekent het om in een rolstoel te zitten waarbij er iemand naast je zit die zit te kijken hoe je aan het eten bent? Door zich te verplaatsen in de patiënt of cliënt, ontstaan nieuwe inzichten en kan er belevingsgericht gewerkt worden. Deze bewustwording bevordert de interactie tussen de zorgvrager en zorgverlener, wat uiteindelijk resulteert in betere zorg.

Partners

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Actie Leer Netwerk schept Ruimte in de Regels

Ga aan de slag met knelpunten in wet- en regelgeving die arbeidsmarktvernieuwing en de aansluiting met het onderwijs in zorg en welzijn in de weg staan. Zo luidt één van de opdrachten van het Actie Leer Netwerk. Versch...

Lees meer
Nieuws
Rapportage Mobiliteitscoöperaties

Organisaties in zorg en welzijn werken steeds meer samen om oplossingen te bieden voor de arbeidsmarkt. Om inzicht te krijgen welke samenwerkingsvormen er zijn en hiervan te leren heeft Berenschot een inventariserend ond...

Lees meer
Actieleren
Uitgangspunten actieleren

Actieleren is het gezamenlijk en gestructureerd zoeken naar oplossingen voor urgente problemen door middel van goed geïnformeerd experimenteren. Deze uitgangspunten helpen je om daar vorm aan te geven!

Lees meer