Koploper

sTimul Nederland

Thema's

Arbeidsinnovatie

Branches

Overig
sTimul wil de zorg beter maken door de ethische reflectie van verzorgenden en verpleegkundigen te verhogen. Dat gebeurt via het sTimul zorg-ethisch lab.

sTimul is een ambitieus samenwerkingsproject tussen het onderwijs en de zorgsector. Het sTimul zorg-ethisch lab heeft een uniek aanbod: zorgverleners en studenten doen ervaring op in een veilige omgeving en reflecteren op hun eigen zorgpraktijk. De zorgverlener is nauw betrokken bij cliënten, zodat de zorg goed is afgestemd op hun vragen en behoeften. De zorgverlener probeert te ontdekken welke zorg nodig is en geeft het beste antwoord, vanuit de eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheid. In deze dialoog wordt de autonomie van de zorgvrager in hoge mate gerespecteerd. sTimul leert deze gedachtegang aan, dankzij een ingrijpende, interactieve en vrij getrouwe simulatie van de zorgpraktijk.

Resultaten
  1. In de inleefsessies ervaren zorgverleners wat het is om afhankelijk van zorg te zijn en worden ze bewust van hun automatisch handelen. Studenten krijgen als verzorgenden feedback op de zorg die zij hebben verleend.
  2. De nieuwe opzet voor de ethiek lessen bij Scalda sluit beter aan bij de praktijk. Eén van de sTimultrainers is (ethicus) co-docent.
Onderwijsaanbod

sTimul biedt inleefsessies, workshops, trajectbegeleiding en een leergang leiderschap. Het accent ligt op interactie,sterke verbondenheid met de praktijk en inbouwen van ruimte en tijd om de zorg belevingsgerichter te maken. Het aanbod is gericht op zorgverleners, managers in de zorg, artsen en studenten. sTimul Nederland biedt een ervaringsstage die medewerkers daadwerkelijk laat meemaken hoe het is om afhankelijk van zorg te zijn. Hierdoor merken ze zelf wat zij anders kunnen doen in hun werksituatie. In zo’n inleefsessie wordt een groep van 9 zorgverleners verzorgd door 8 tot 10 studenten, gedurende twee dagen en de tussenliggende nacht. De zorgverleners leven zich twee dagen ‘lijfelijk’ in de situatie van een afhankelijke zorgvrager. Zo krijgen zij nieuwe inzichten, zij leren zich te verplaatsen in een ander en leren luisteren naar de vragen van de cliënt.

Wat levert het op?

Tijdens de inleefsessies ervaren zorgverleners hoe het is om afhankelijk te zijn van zorg. Wat betekent het om in een rolstoel te zitten waarbij er iemand naast je zit die zit te kijken hoe je aan het eten bent? Door zich te verplaatsen in de patiënt of cliënt, ontstaan nieuwe inzichten en kan er belevingsgericht gewerkt worden. Deze bewustwording bevordert de interactie tussen de zorgvrager en zorgverlener, wat uiteindelijk resulteert in betere zorg.

Partners

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Agenda
HRM in de zorg

HRM in de Zorg is al 13 jaar, met jaarlijks 350 deelnemers, hét grootste HR congres voor de zorg. Opgezet voor & door HR-, bestuur/directie- en lijnmanagers werkzaam in de care en cure. U bent in één dag op de hoogte ...

Lees meer
Nieuws
Vooruitgang boeken met actieleren met de Facilitators Pool

Het Actie Leer Netwerk ondersteunt netwerken en organisaties bij actieleren met de Facilitators Pool.  Een externe facilitator kan het leerproces net dat ene zetje geven, kan het proces helpen ontwerpen of een creati...

Lees meer
Nieuws
Lea Bouwmeester : Juiste leren op juiste plek en moment

Het landschap van welzijn, preventie en zorg verandert snel. Technologische vernieuwingen zijn veelbelovend. Maar als de vaardigheden en het adaptievermogen niet omhooggaan, dan blijven kansen van digitale ondersteuning ...

Lees meer