Koploper

Sparkcentres

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Onderwijs

De ambitie is het optimaliseren van zorg en welzijn door samenwerking tussen zorginstellingen, bedrijfsleven, onderzoeksinstituten en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) te stimuleren en faciliteren.

In de leerwerkplaatsen komen onderwijs, onderzoek, ondernemerschap en praktijk bij elkaar. Studenten, docenten, onderzoekers (van de HAN en Radboudumc) en professionals werken intensief samen in interprofessionele zorgverlening en doorlopende onderzoekslijnen. Samen ontwikkelen zij nieuwe kennis en inzichten die de beroepspraktijk en het beroepsonderwijs verrijken.

Thema’s in de leerwerkplaatsen zijn geïntegreerde zorg, preventie, diagnostiek, behandeling dicht bij huis en eHealth. De pilotprojecten Thermion (samenwerking in de nulde- en eerstelijnszorg) en het Herstelhotel (geriatrische revalidatie) leveren de basis voor duurzame voortzetting en uitbreiding van samenwerking in nog eens 20 (wijk-)gezondheidscentra in de regio van Arnhem en Nijmegen. Dit zijn de zogenoemde ‘Sparkcentres’.

Resultaten
  1. De (fysieke) integratie van onderwijs, onderzoek en professionele beroepsuitoefening is aantoonbaar succesvol. Theorie komt dichter bij de praktijk en studenten starten straks als jonge professionals, die zich het interprofessioneel werken eigen hebben gemaakt.
  2. Binnen het werkveld functioneren de (onderzoeks)studenten als ‘change agents’. Hun nieuwsgierigheid en interprofessionele samenwerking leveren beroepsbeoefenaars nieuwe inzichten op, stimuleren samenwerking en geven ‘een boost’ aan het (informeel) leerklimaat van professionals.
  3. De gezamenlijke setting van onderzoek en werken biedt veel creatieve ruimte en slagkracht om het beleid wetenschappelijk te onderbouwen en (technische) innovatie te realiseren voor zorg en welzijn, dikwijls samen met het bedrijfsleven.
  4. De integratie van werkveld, onderwijs en onderzoek geeft de centra een sterk profiel in de wijk, bij de gemeente en andere stakeholders.
  5. Twintig Sparkcentres in de regio Arnhem en Nijmegen leveren straks kweekvijvers voor honderden potentiële nieuwe medewerkers.
Onderwijsaanbod

In de leerwerkplaats doorlopen studenten van verschillende opleidingen en opleidingsniveaus hun praktijkstage of onderzoeksstage als multidisciplinair team. Denk aan gezamenlijke workshops, masterclasses en interprofessionele besprekingen over casuïstiek. Hierdoor leren de studenten meer over andere disciplines en samenwerken bij het leveren van geïntegreerde zorg in teamverband.

Wat levert het op?
  • De (fysieke) integratie van onderwijs, onderzoek en professionele beroepsuitoefening is aantoonbaar succesvol. Het zorgt voor een toename van professionals voor het brede veld binnen de zorg.
  • De integratie van onderwijs en beroepsuitoefening levert nieuwe inzichten, stimuleert samenwerking en brengt de theorie dichter bij de praktijk. Bovendien biedt het creatieve ruimte en slagkracht om beleid wetenschappelijk te onderbouwen en (technische) innovatie voor zorg en welzijn te realiseren. Hierdoor leren studenten meer over andere disciplines en beter samen te werken.

Partners

Zorg-
en welzijnsaanbieders
ZZG Zorggroep in Herstelhotel

Onderwijsaanbieder
HAN RadboudUMC

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Inzet op huishoudelijke hulp loont ter voorkoming van verpleeghuiszorg

Maatregelen om de zorgkosten in de hand te houden worden vaak gezocht in bezuinigingen bij de lichtere vormen van zorg en ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp. Wanneer deze hulp wegvalt betekent dat echter dat een aa...

Lees meer
Nieuws
Première vijf inspirerende video’s over actieleren

Tijdens de Actie Leer Netwerk Dag op 2 december was de première van vijf inspirerende video’s over actieleren in zorg en welzijn. Het Actie Leer Netwerk ontwikkelde deze video’s als stimulans om actieleren als strat...

Lees meer
Actieleren
Video: Van topidee naar standaard

In deze video belichten we het element: ‘van topidee naar standaard’. Leren door samen oplossingen en verbeteringen te ontdekken. Dat is de kern van actieleren. Alle betrokkenen leveren vanuit hun eigen perspectief e...

Lees meer