Koploper

KeTJA

Thema's

Arbeidsinnovatie Leven lang ontwikkelen

Branches

Jeugdzorg Onderwijs

KeTJA is een project dat met praktijkgericht onderzoek 27 ouder- en kindteams in Amsterdam voorziet van kennis en instrumenten, zodat wij ouders en jeugdigen in de wijk beter kunnen ondersteunen.

Via drie deelprojecten wordt toepasbare kennis verzameld en instrumenten ontwikkeld en gedeeld:

  1. Via een digitaal kennisportaal waar ouders, jeugdigen en professionals kennisvragen kunnen stellen. Aan de hand van beschikbare kennis en/of kleinschalig onderzoek worden deze vragen beantwoord.
  2. Via de ontwikkeling van een gemeenschappelijke basismethodiek waarmee alle ouder- en kindteams werken.
  3. Door de inrichting van een lerend systeem waarmee de teams zich nieuwe kennis en praktische handvatten eigen blijven maken.
Resultaten

Het digitale kennisportaal (deelproject 1) bundelt practice en evidence based kennis en praktische tools die jeugdzorgprofessionals in hun werk kunnen toepassen. Deze kennis is ook van belang voor toekomstige professionals: de studenten die opgeleid worden met de nieuwe wijze van werken van de wijkteams in de jeugdzorg. Zie kennisportaal.

Actieonderzoek met en in ouder- en kindteams is uitgevoerd naar de wijze waarop multidisciplinaire casuïstiek-overleggen worden gehouden. Experimenten zijn gehouden om de kwaliteit van de consultatie en besluitvorming te verbeteren.

Onderwijsaanbod

Beide betrokken hogescholen bieden afstudeerrichtingen (Nieuwe) Jeugdzorgwerker en diverse vakken waarin methodisch wijkgericht werken met jeugd centraal staat.

Beide hogescholen ontwikkelen een bijscholingsaanbod voor alle wijkteams die in Amsterdam en dertien omringende gemeenten met jeugd en ouders werken. Dit is in 2017-2018 uitgevoerd.

Wat levert het op?
  • In het digitale kennisportaal wordt bekwaamheid, vakkundigheid, innovatie en slim gebruikmaken van technologie gedeeld en gestimuleerd.
  • Dit zorgt voor meer professionaliteit onder huidige medewerkers en de nieuwe jeugdzorgmedewerker leert om methodisch ‘wijkgericht te werken met jeugd’.
  • In het kennisportaal wordt van elkaar geleerd, niet statisch maar ‘een leven lang’. Gevolg is dat huidige professionals voor het werk behouden blijven en studenten een realistisch beeld hebben van wat er in de wijk speelt.
  • Door elkaar te steunen en de gemeenschappelijke basismethodiek komen (huidige) medewerkers in hun kracht. Dit beperkt uitval en bevordert instroom van nieuwe medewerkers.

Partners

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Actie Leer Netwerk schept Ruimte in de Regels

Ga aan de slag met knelpunten in wet- en regelgeving die arbeidsmarktvernieuwing en de aansluiting met het onderwijs in zorg en welzijn in de weg staan. Zo luidt één van de opdrachten van het Actie Leer Netwerk. Versch...

Lees meer
Nieuws
Rapportage Mobiliteitscoöperaties

Organisaties in zorg en welzijn werken steeds meer samen om oplossingen te bieden voor de arbeidsmarkt. Om inzicht te krijgen welke samenwerkingsvormen er zijn en hiervan te leren heeft Berenschot een inventariserend ond...

Lees meer
Actieleren
Uitgangspunten actieleren

Actieleren is het gezamenlijk en gestructureerd zoeken naar oplossingen voor urgente problemen door middel van goed geïnformeerd experimenteren. Deze uitgangspunten helpen je om daar vorm aan te geven!

Lees meer