Koploper

KeTJA

Thema's

Arbeidsinnovatie Leven lang ontwikkelen

Branches

Jeugdzorg Onderwijs

KeTJA is een project dat met praktijkgericht onderzoek 27 ouder- en kindteams in Amsterdam voorziet van kennis en instrumenten, zodat wij ouders en jeugdigen in de wijk beter kunnen ondersteunen.

Via drie deelprojecten wordt toepasbare kennis verzameld en instrumenten ontwikkeld en gedeeld:

  1. Via een digitaal kennisportaal waar ouders, jeugdigen en professionals kennisvragen kunnen stellen. Aan de hand van beschikbare kennis en/of kleinschalig onderzoek worden deze vragen beantwoord.
  2. Via de ontwikkeling van een gemeenschappelijke basismethodiek waarmee alle ouder- en kindteams werken.
  3. Door de inrichting van een lerend systeem waarmee de teams zich nieuwe kennis en praktische handvatten eigen blijven maken.
Resultaten

Het digitale kennisportaal (deelproject 1) bundelt practice en evidence based kennis en praktische tools die jeugdzorgprofessionals in hun werk kunnen toepassen. Deze kennis is ook van belang voor toekomstige professionals: de studenten die opgeleid worden met de nieuwe wijze van werken van de wijkteams in de jeugdzorg. Zie kennisportaal.

Actieonderzoek met en in ouder- en kindteams is uitgevoerd naar de wijze waarop multidisciplinaire casuïstiek-overleggen worden gehouden. Experimenten zijn gehouden om de kwaliteit van de consultatie en besluitvorming te verbeteren.

Onderwijsaanbod

Beide betrokken hogescholen bieden afstudeerrichtingen (Nieuwe) Jeugdzorgwerker en diverse vakken waarin methodisch wijkgericht werken met jeugd centraal staat.

Beide hogescholen ontwikkelen een bijscholingsaanbod voor alle wijkteams die in Amsterdam en dertien omringende gemeenten met jeugd en ouders werken. Dit is in 2017-2018 uitgevoerd.

Wat levert het op?
  • In het digitale kennisportaal wordt bekwaamheid, vakkundigheid, innovatie en slim gebruikmaken van technologie gedeeld en gestimuleerd.
  • Dit zorgt voor meer professionaliteit onder huidige medewerkers en de nieuwe jeugdzorgmedewerker leert om methodisch ‘wijkgericht te werken met jeugd’.
  • In het kennisportaal wordt van elkaar geleerd, niet statisch maar ‘een leven lang’. Gevolg is dat huidige professionals voor het werk behouden blijven en studenten een realistisch beeld hebben van wat er in de wijk speelt.
  • Door elkaar te steunen en de gemeenschappelijke basismethodiek komen (huidige) medewerkers in hun kracht. Dit beperkt uitval en bevordert instroom van nieuwe medewerkers.

Partners

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Wat neem jij mee van de Actie Leer Netwerk Dag? 

2 december kwamen zo'n 500 deelnemers, workshopleiders, etc. bij elkaar om samen aan de slag te gaan met het oplossen van het arbeidsmarkttekort in zorg en welzijn. Het was de eerste Actie Leer Netwerk Dag met zes themah...

Lees meer
Nieuws
Karin Luidens kijkt terug op de eerste Actie Leer Netwerk Dag

Op de eerste Actie Leer Netwerk Dag, op 2 december 2019 in ’s-Hertogenbosch, kwamen bijna 500 mensen af. Dat maakt mij trots. Het Actie Leer Netwerk werd precies een jaar eerder gelanceerd, als onderdeel van het Actiep...

Lees meer
Nieuws
Peter van Lieshout : Dynamische organisatie van taken met kwaliteitsgaranties, de sle...

Kun je burgers garanderen dat de kwaliteit van zorg op orde is, zonder een beroep te hoeven doen op het feit dat de mensen die in de zorg werken, hun diploma als bijvoorbeeld arts of verpleegkundige hebben behaald? Zie h...

Lees meer