Koploper

dekennistoetsenbank

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Overig

DeKennistoetsenbank ontwikkelt en biedt kennistoetsvragen aan als leermiddelen, gericht op de toepassing van kennis in de beroepspraktijk en de mbo-opleidingen in Zorg en Welzijn.

DeKennistoetsenbank is een online platform dat kennistoetsvragen aanbiedt voor het mbo-onderwijs. Daarbij gaat het om toetsen om te leren en dus niet om te examineren. DeKennistoetsenbank draagt daarmee bij aan de inzet van adequaat en toekomstbestendig opgeleid personeel. Bij deKennistoetsenbank werken teams van docenten uit het hele land als ontwikkelaars. DeKennistoetsenbank werkt voor scholen en door scholen in afstemming met de praktijk.

Resultaten

DeKennistoetsenbank is een toekomstvast, digitaal leerinstrument dat de verbinding tussen onderwijs en beroepspraktijk versterkt met haar aanbod van “toetsen om te leren”. De inhoud van de toetsvragen is gebaseerd op de kennis die nodig is om in de beroepspraktijk te functioneren en sluit aan bij de nieuwe functies in het sociaal domein. De toetsvragen worden ter validatie voorgelegd aan deskundigen uit de praktijk. Daarnaast kunnen de toetsvragen ingezet worden ter voorbereiding en ondersteuning van het werken in de praktijk. DeKennistoetsenbank opent uitstekende mogelijkheden om met het flexibele leermateriaal goed aan te sluiten bij de dynamiek van het werkveld, de arbeidsmarkt en het beroepsonderwijs.

Onderwijsaanbod

Docenten en studenten kunnen putten uit kennisitems om te leren, afgestemd op de kwalificatiedossiers Pedagogisch Werk, Maatschappelijke Zorg, Verzorgende-IG en Mbo-Verpleegkundige.

‘Groei’ is het sleutelwoord bij deKennistoetsenbank. In aansluiting op de behoefte van de ROC’s zal deKennistoetsenbank worden gevuld met kennisitems voor alle opleidingen binnen Zorg & Welzijn.

DeKennistoetsenbank is er voor de docent, de student en de praktijk. Met de toetsvragen krijgen docenten alle ruimte om digitale werkvormen in te zetten. Zij kunnen hun onderwijs naar eigen inzicht vormgeven met toetsvragen die zich onderscheiden door praktische toepasbaarheid. Docenten bepalen zelf welke toetsvragen zij op welk moment inzetten. De toetsvragen zijn onafhankelijk van de niveaus ingedeeld naar de Body of Knowledge en de nieuwe kwalificatiedossiers. Studenten kunnen de toetsvragen gebruiken voor zelfstudie. De digitale techniek stelt hen in staat te studeren wanneer en waar ze dat willen. Bovendien maken de toetsvragen nieuwsgierig naar meer informatie. Zo wordt leren eerder een plezier dan een opgave.

Wat levert het op?
  • Als online platform levert deKennistoetsenbank een belangrijke bijdrage aan de inzet van adequaat en toekomstbestendig opgeleid personeel.
  • De toetsen sluiten aan bij de dynamiek van het werkveld, de arbeidsmarkt en het beroepsonderwijs. Zo draagt deKennistoetsenbank bij aan meer professionaliteit binnen de zorg.
  • DeKennistoetsenbank is een duurzame ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige en toekomstige zorgprofessional die elkaar in evenwicht houden. Onderwijs en werkveld zijn gericht op het leren van elkaar. Tevens zorgt het voor (meer) samenwerking en overleg waardoor medewerkers duurzaam inzetbaar zijn.
  • Deze harmonie komt uiteindelijk ten goede van de hulpvrager én het behoud van huidig personeel en interesse bij werkzoekenden in het werkveld.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Inzet op huishoudelijke hulp loont ter voorkoming van verpleeghuiszorg

Maatregelen om de zorgkosten in de hand te houden worden vaak gezocht in bezuinigingen bij de lichtere vormen van zorg en ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp. Wanneer deze hulp wegvalt betekent dat echter dat een aa...

Lees meer
Nieuws
Première vijf inspirerende video’s over actieleren

Tijdens de Actie Leer Netwerk Dag op 2 december was de première van vijf inspirerende video’s over actieleren in zorg en welzijn. Het Actie Leer Netwerk ontwikkelde deze video’s als stimulans om actieleren als strat...

Lees meer
Actieleren
Video: Van topidee naar standaard

In deze video belichten we het element: ‘van topidee naar standaard’. Leren door samen oplossingen en verbeteringen te ontdekken. Dat is de kern van actieleren. Alle betrokkenen leveren vanuit hun eigen perspectief e...

Lees meer