Zorgorganisatie Livio moest iedere week cliënten teleurstellen: er was geen capaciteit in de wijkverpleging. Met het initiatief Technologie, tenzij wil Livio daarom dat eind 2024 de helft van de cliënten gebruikmaakt van technologie. Bij de aanvraag van zorg kijkt men daarom eerst naar de inzet van technologie. Daarna komt pas de medewerker in beeld. Hierdoor komt er fysieke zorgcapaciteit in de wijk vrij en wordt de zorg minder plaats- en tijdafhankelijk. In samenwerking met Compaan, Tinybots en Medido creëerden ze één platform waarop medewerkers van Livio deze drie zorgtechnologieën eenvoudig kunnen aanvragen.

De wijkverpleging is aan het veranderen. Er komen meer cliënten doordat mensen ouder worden, langer thuis blijven wonen en minder lang in het ziekenhuis kunnen blijven. Maar ook hun zorgvraag is complexer dan voorheen. Livio stelde daarom elke week bijna 10 cliënten teleur, omdat er niet voldoende geschikte wijkverpleging was.

Technologie in het hele proces

Dat moest anders. Met de inzet van technologie zou er meer zorgtijd beschikbaar kunnen komen. Maar hoe zet je die technologie in? Het begon bij de pilots. Negen maanden heeft Livio getest wat succesvol was, wat er niet werkte én wat hun organisatie aan kon. Op basis daarvan is Livio het initiatief Technologie, tenzij gestart.

De kern ervan is eenvoudig: bij aanvraag van zorg wordt er eerst gekeken naar de inzet van technologie. Dit gebeurt via één platform, waar zorgmedewerkers zorgtechnologie kunnen aanvragen en beheren. Dankzij dit platform komen relevante meldingen van de technologie bij de juiste zorgmedewerkers terecht en is er één plek voor logistieke afhandeling. Pas na de zorgtechnologie komt de medewerker in beeld. Livio heeft een ambitieus doel: in 2024 moet 50% van al hun cliënten in de thuiszorg gebruikmaken van technologie.

“De inzet van technologie is niet naast het bestaande zorgproces georganiseerd, maar is de start en volwaardig onderdeel van het proces.”
Sandra Koopman – Manager Cliëntbeleving Livio

Een gouden samenwerking

Een van de belangrijkste succesfactoren is de samenwerking tussen de 4 partijen. Compaan levert een tablet waarmee de cliënt makkelijk kan beeldbellen, zorgrobot Tessa van Tinybots geeft verbale begeleiding aan de cliënt bij dagelijkse activiteiten en Medido is een automatische medicijndispenser, die op het juiste tijdstip de juiste medicatie aanbiedt. Door de soepele samenwerking kunnen medewerkers bij Livio deze drie zorgtechnologieën eenvoudig aanvragen voor hun cliënt.

Van links naar rechts: Zorgrobot Tessa van Tinybots, de makkelijke tablet van Compaan en de automatische medicijndispenser van Medido 

Niet langer gebonden aan tijd en plaats

De inzet van technologie maakt het mogelijk dat tijdgebonden zorgmomenten door de cliënten zelf gedaan worden. Hierdoor is het mogelijk om niet-tijdgebonden zorgmomenten bij dezelfde cliënt op een ander tijdstip plaats te laten vinden.

Het initiatief leidde tot een aantal mooie resultaten:

  • Geen afhankelijkheid van tijd en plaats: routes kunnen anders worden ingedeeld waardoor medewerkers langere diensten kunnen draaien of minder vaak langs hoeven te komen;
  • Meer zorgtijd, waardoor meer cliënten kunnen worden geholpen – terwijl het aantal medewerkers gelijk blijft;
  • Cliënten krijgen meer regie over hun zorgproces en over hun leven.

Het initiatief levert tijd, flexibiliteit en kwalitatieve zorg op. Aandacht voor de zorgmedewerkers in dit veranderingsproces blijft van groot belang, naast duidelijkheid naar de cliënten. Maar het blijft innoveren; uitproberen, leren en bijstellen.

Podcast

Beluister ook eens de podcast waarin Carlijn Pierik (projectleider innovatie en zorgtechnologie bij Livio) spreekt met Marijke Roskam.

Meer weten over Technologie, tenzij? Neem dan contact op met Rebecca Schutte.

Initiatiefnemer van dit project
Rebekka Schutte
Stuur een e-mail