Ruimte in de regels

Theoretisch onderwijs en praktisch onderwijs

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Alle branches
Casus

Veel mbo-instellingen vonden het onduidelijk hoe ze de normen over ‘theoretisch onderwijs’ en ‘praktisch onderwijs’ voor zorgopleidingen uit de BIG moeten interpreteren. Ook lijken de urennormen uit de wet BIG niet goed aan te sluiten op de normen voor ‘begeleide onderwijstijd’ en ‘beroepspraktijkvorming’. Deze normen gelden voor het mbo vanuit de wet Educatie en beroepsonderwijs (WEB).

Oplossing

OCW en VWS hebben in het kader van het Zorgpact het infinitief genomen om met alle betrokken partijen een duidelijk servicedocument te ontwikkelen. De betrokken departementen, de Onderwijsinspectie, JOB en MBO-raad hebben in dit document duidelijk gemaakt hoe de urennormen van de wet BIG (en de urennormen van de wet WEB) moeten worden geïnterpreteerd.

Belangrijke uitkomsten zijn onder meer:

Theoretisch onderwijs kan klassikaal zijn. Maar het kan ook digitaal worden ingevuld, met individuele begeleiding of met gastlessen.Volgens de wet WEB is dit echter geen begeleide onderwijstijd, maar huiswerk. Als zodanig kan het meetellen bij de uren uit de wet BIG.
Theoretisch onderwijs hoeft niet binnen een (onderwijs)instelling te worden gegeven. Om te voldoen aan de WEB-eisen voor begeleide onderwijstijd met actieve betrokkenheid van docenten is theoretisch onderwijs niet locatiegebonden, maar wel gebonden aan directe actieve betrokkenheid van de daartoe bevoegde docenten. Met actieve betrokkenheid wordt interactie met de student bedoeld en – indien noodzakelijk -sturing en interventie op het leerproces.
Bij praktisch onderwijs kan er gedacht worden aan beroepspraktijkvorming (stages), maar ook aan skillslabs en trainingen. In het kader van de WEB zijn dit verschillende onderdelen. De WEB kent beroepspraktijkvorming en begeleide onderwijstijd. Trainingen en skillslabs vallen alleen onder begeleide onderwijstijd als een bevoegd docent er actief bij betrokken is. Voor de wet BIG kan oefenen in een skillslab zonder begeleiding als een vorm van zelfstudie wel meetellen voor de urennorm.
Onderwijsinstellingen mogen zelf bepalen waar het praktisch onderwijs wordt gegeven. Maar om ook onderdeel van de beroepspraktijkvorming (BPV) te zijn, moet de leerplek wel erkend zijn door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Ook moet er een leermeester/praktijkopleider betrokken zijn bij de begeleiding en het leerproces van de student.
Onderwijsinstellingen mogen het onderwijs naar eigen inzicht en ervaring vormgeven op een kwalitatief goede manier binnen de kaders van de wet WEB artikel 7.2.7.

Meerwaarde

Het servicedocument helpt het reguliere onderwijs om – in samenspraak met zorginstellingen, thuiszorgorganisaties en leerbedrijven – het theoretisch en praktisch onderwijs flexibeler in te vullen in het kader van de wet BIG. Dat maakt het makkelijker om mensen (in de praktijk) op te leiden tot verpleegkundige.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Koploper
Vernieuwend Werken in de Zorg: Vernieuwen en leren

Verbeterideeën afkomstig van de werkvloer in goede banen begeleiden en in praktijk brengen: dat is wat het initiatief Vernieuwend Werken in de Zorg probeert te doen. Lees hier meer over dit Koploper-initiatief.

Lees meer
Nieuws
Servicedocument maatwerkopleiding mbo-verpleegkundige voor zij-instromers

Op verzoek van ministerie OCW voert Kennispunt MBO twee projecten uit ter ondersteuning van mbo-scholen in het bieden van deze maatwerkopleidingen voor zij-instromers.

Lees meer
Agenda
Algemene Ledenvergadering WGV Zuid Holland Zuid (Besloten bijeenkomst)

Lees meer