Ruimte in de regels

Onderwijsbevoegdheid van gastdocenten in het MBO

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Ambulancezorg Eerstelijnszorg Geestelijke gezondheidszorg Gehandicaptenzorg GGD Jeugdzorg Kraamzorg Onderwijs Ouderenzorg Overig Sociaal werk Thuiszorg
Casus

Gastdocenten kunnen een belangrijke rol spelen in de opleiding van mbo-studenten. Professionals van buiten de school kunnen bijvoorbeeld vertellen over de nieuwste technieken of hun eigen praktijkervaringen meegeven aan de studenten. Onduidelijkheid over de regels rondom de inzet van gastdocenten leidt soms tot terughoudendheid.

Oplossing

Er is meer mogelijk rond de inzet van gastdocenten dan soms wordt gedacht. Om dit te verduidelijken, vindt u hieronder een toelichting op de wettelijke voorschriften met betrekking tot gastdocenten in het mbo.

Toelichting op de wettelijke voorschriften

In het Middelbaar Beroepsonderwijs zijn de voorwaarden voor de benoeming en inzet van gastdocenten vastgelegd in de Web (Wet educatie en beroepsonderwijs, artikel 4.2.1 lid 6). In de Web staat dat een gastdocent zonder onderwijsbevoegdheid mag worden aangesteld, als hij specifieke kennis en bekwaamheden bezit. Bijvoorbeeld over een bepaald werkveld. De omvang van de aanstelling mag gemiddeld niet meer dan vier uur per week zijn, op jaarbasis. De gastdocent mag alleen lesgeven op het gebied van de specifieke kennis en bekwaamheden die hij bezit. Het instellingsbestuur wijst een bevoegde docent aan en onder de verantwoordelijkheid van deze docent geeft de gastdocent les. De aangewezen docent is verantwoordelijk voor het geboden onderwijs en ziet toe op de uitvoering van onderdelen door de gastdocent (dit betekent overigens niet dat de aangewezen docent fysiek aanwezig dient te zijn bij de les). De gastdocent moet beschikken over een verklaring omtrent het gedrag (VOG) en mag niet op basis van een rechterlijke uitspraak uitgesloten zijn van het geven van onderwijs

Meerwaarde

Gastdocenten kunnen bijvoorbeeld mensen uit de praktijk zijn. Deze beroepsbeoefenaars zijn vaak goed ingevoerd in de modernste technieken en werkwijzen. Hun inzet kan daarom zorgen voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Daarnaast kunnen beroepsbeoefenaars studenten mogelijk enthousiasmeren via een andere invalshoek dan docenten.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Falend Vooruit: Laten we in zorg en welzijn ook leren van mislukte initiatieven

Succesverhalen in arbeidsmarktvernieuwing staan natuurlijk centraal tijdens de eerste landelijke Actie Leer Netwerk Dag op 2 december. Maar: ook mislukte initiatieven komen aan bod. Initiatiefnemer Annelies Mulder van Fa...

Lees meer
Nieuws
Facilitatorsbijeenkomst Actie Leer Netwerk

Op 9 oktober 2019 kwamen de facilitators uit de facilitatorspool van het Actie Leer Netwerk voor het eerst bij elkaar. In deze afstemmingssessie was er ruimte voor nadere kennismaking en met elkaar de visie op actieleren...

Lees meer
Agenda
Werkplezier XL: Dé dag om aan je werkplezier te werken

Hoe verhoog je je eigen werkplezier? En dat van je medewerkers? Wat zorgt voor meer werkgeluk? Hoe versterk je je eigen veerkracht en werk je veerkrachtig samen? En hoe creëer je de beste Employee Experience? Kom naar h...

Lees meer