Ruimte in de regels

Onderwijsbevoegdheid van gastdocenten in het MBO

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Alle branches
Casus

Gastdocenten kunnen een belangrijke rol spelen in de opleiding van mbo-studenten. Professionals van buiten de school kunnen bijvoorbeeld vertellen over de nieuwste technieken of hun eigen praktijkervaringen meegeven aan de studenten. Onduidelijkheid over de regels rondom de inzet van gastdocenten leidt soms tot terughoudendheid.

Oplossing

Er is meer mogelijk rond de inzet van gastdocenten dan soms wordt gedacht. Om dit te verduidelijken, vindt u hieronder een toelichting op de wettelijke voorschriften met betrekking tot gastdocenten in het mbo.

Toelichting op de wettelijke voorschriften

In het Middelbaar Beroepsonderwijs zijn de voorwaarden voor de benoeming en inzet van gastdocenten vastgelegd in de Web (Wet educatie en beroepsonderwijs, artikel 4.2.1 lid 6). In de Web staat dat een gastdocent zonder onderwijsbevoegdheid mag worden aangesteld, als hij specifieke kennis en bekwaamheden bezit. Bijvoorbeeld over een bepaald werkveld. De omvang van de aanstelling mag gemiddeld niet meer dan vier uur per week zijn, op jaarbasis. De gastdocent mag alleen lesgeven op het gebied van de specifieke kennis en bekwaamheden die hij bezit. Het instellingsbestuur wijst een bevoegde docent aan en onder de verantwoordelijkheid van deze docent geeft de gastdocent les. De aangewezen docent is verantwoordelijk voor het geboden onderwijs en ziet toe op de uitvoering van onderdelen door de gastdocent (dit betekent overigens niet dat de aangewezen docent fysiek aanwezig dient te zijn bij de les). De gastdocent moet beschikken over een verklaring omtrent het gedrag (VOG) en mag niet op basis van een rechterlijke uitspraak uitgesloten zijn van het geven van onderwijs

Meerwaarde

Gastdocenten kunnen bijvoorbeeld mensen uit de praktijk zijn. Deze beroepsbeoefenaars zijn vaak goed ingevoerd in de modernste technieken en werkwijzen. Hun inzet kan daarom zorgen voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Daarnaast kunnen beroepsbeoefenaars studenten mogelijk enthousiasmeren via een andere invalshoek dan docenten.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Actie Leer Netwerk zoekt extra facilitators

Het Actie Leer Netwerk stimuleert actieleren in zorg en welzijn. Het is daarbij gericht op het faciliteren van (bestuurlijk) lerende netwerken/samenwerkingsverbanden en het ondersteunen van actieleren in organisaties. He...

Lees meer
Koploper
Samenwerken aan zorg voor iedereen

Statushouders klaarstomen voor een baan in de zorg, en werkgevers klaarstomen voor de komst van deze nieuwe medewerkers. Daar draait het om in dit Koploperinitiatief uit de Veluwe.

Lees meer
Koploper
Human Technology team binnen ouderenzorg instelling

Hoe kan technologie het werk van zorgmedewerkers leuker én makkelijker maken, maar ook beter voor de cliënt? In dit Koploperinitiatief kijkt een innovatieve afdeling Human Technology daar samen met de medewerkers op de...

Lees meer