Ruimte in de regels

Aansluiting onderwijs op de snel veranderende arbeidsmarkt in de zorg

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Alle branches
Casus

Een aantal werkgevers in de zorg vindt dat het mbo niet snel genoeg kan inspelen op de veranderingen in de zorgsector. Dat kan een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt belemmeren.

Oplossing

Om sneller in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, worden de kwalificatiedossiers herzien en zijn keuzedelen geïntroduceerd.

De kwalificatiedossiers beschrijven de competenties, kennis en vaardigheden voor beginnende zorg- en welzijnsprofessionals. De onderwijsinstelling gebruikt het kwalificatiedossier om een opleiding samen te stellen. De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft deze kwalificatiedossiers opgesteld in samenwerking met onderwijs, werknemers en werkgevers. De kwalificatiedossiers zijn een vertaling van de beroepscompetentieprofielen, waarin de kerntaken, benodigde competenties, de rol en verantwoordelijkheden van ervaren zorg- en welzijnsprofessionals zijn beschreven. Werkgevers stellen deze profielen op.

Sinds 2011 worden alle kwalificatiedossiers herzien. Inmiddels is deze herziening vrijwel afgerond. Dit heeft geleid tot minder kwalificatiedossiers. Ook zijn deze dossiers overzichtelijker geworden en kunnen ze sneller worden geactualiseerd.

Om nóg sneller en flexibeler in te kunnen spelen op innovatie in zorg en welzijn, zijn er nu ook keuzedelen geïntroduceerd. Onderwijsinstellingen en bedrijven ontwikkelen samen voorstellen voor keuzedelen. Zo kunnen ze snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Ook kunnen ze onderwijs ontwikkelen dat belangrijk is voor de regio.

Elk kwartaal kunnen mbo-instellingen en regionale werkgevers nieuwe keuzedelen vaststellen! Denk aan robotisering voor studenten aan zorgopleidingen. Keuzedelen zijn een verplicht onderdeel van de opleiding, maar de student kan zelf kiezen uit het aanbod van de school.

De keuzedelen bieden al veel ruimte, maar soms is intensievere combinatie van meerdere kwalificatiedossiers gewenst. Bijvoorbeeld omdat veranderingen in de zorg vragen om een bredere opleiding dan de keuzedelen mogelijk maken. Dan kunnen onderwijsinstellingen ervoor kiezen mee te doen aan het experiment cross-overs.

Dit experiment biedt de mogelijkheid om cross-sectorale kwalificaties samen te stellen, die de kennis en vaardigheden uit verschillende kwalificatiedossiers combineren. Denk aan een gecombineerde zorg-/voedingsopleiding. Het experiment cross-overs treedt naar verwachting eind 2016 in werking.

Meerwaarde

Door de herziening van de kwalificatiedossiers, de keuzedelen en het experiment cross-overs is het mogelijk om snel in te spelen op veranderingen in de zorg. Met behulp van keuzedelen of zelfs geheel gecombineerde opleidingen hebben mbo-instellingen de mogelijkheid het onderwijs flexibel vorm te geven en af te stemmen op de arbeidsmarkt.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Actie Leer Netwerk schept Ruimte in de Regels

Ga aan de slag met knelpunten in wet- en regelgeving die arbeidsmarktvernieuwing en de aansluiting met het onderwijs in zorg en welzijn in de weg staan. Zo luidt één van de opdrachten van het Actie Leer Netwerk. Versch...

Lees meer
Nieuws
Rapportage Mobiliteitscoöperaties

Organisaties in zorg en welzijn werken steeds meer samen om oplossingen te bieden voor de arbeidsmarkt. Om inzicht te krijgen welke samenwerkingsvormen er zijn en hiervan te leren heeft Berenschot een inventariserend ond...

Lees meer
Actieleren
Uitgangspunten actieleren

Actieleren is het gezamenlijk en gestructureerd zoeken naar oplossingen voor urgente problemen door middel van goed geïnformeerd experimenteren. Deze uitgangspunten helpen je om daar vorm aan te geven!

Lees meer