Ruimte in de regels

Aansluiting onderwijs op de snel veranderende arbeidsmarkt in de zorg

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Alle branches
Casus

Een aantal werkgevers in de zorg vindt dat het mbo niet snel genoeg kan inspelen op de veranderingen in de zorgsector. Dat kan een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt belemmeren.

Oplossing

Om sneller in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, worden de kwalificatiedossiers herzien en zijn keuzedelen geïntroduceerd.

De kwalificatiedossiers beschrijven de competenties, kennis en vaardigheden voor beginnende zorg- en welzijnsprofessionals. De onderwijsinstelling gebruikt het kwalificatiedossier om een opleiding samen te stellen. De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft deze kwalificatiedossiers opgesteld in samenwerking met onderwijs, werknemers en werkgevers. De kwalificatiedossiers zijn een vertaling van de beroepscompetentieprofielen, waarin de kerntaken, benodigde competenties, de rol en verantwoordelijkheden van ervaren zorg- en welzijnsprofessionals zijn beschreven. Werkgevers stellen deze profielen op.

Sinds 2011 worden alle kwalificatiedossiers herzien. Inmiddels is deze herziening vrijwel afgerond. Dit heeft geleid tot minder kwalificatiedossiers. Ook zijn deze dossiers overzichtelijker geworden en kunnen ze sneller worden geactualiseerd.

Om nóg sneller en flexibeler in te kunnen spelen op innovatie in zorg en welzijn, zijn er nu ook keuzedelen geïntroduceerd. Onderwijsinstellingen en bedrijven ontwikkelen samen voorstellen voor keuzedelen. Zo kunnen ze snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Ook kunnen ze onderwijs ontwikkelen dat belangrijk is voor de regio.

Elk kwartaal kunnen mbo-instellingen en regionale werkgevers nieuwe keuzedelen vaststellen! Denk aan robotisering voor studenten aan zorgopleidingen. Keuzedelen zijn een verplicht onderdeel van de opleiding, maar de student kan zelf kiezen uit het aanbod van de school.

De keuzedelen bieden al veel ruimte, maar soms is intensievere combinatie van meerdere kwalificatiedossiers gewenst. Bijvoorbeeld omdat veranderingen in de zorg vragen om een bredere opleiding dan de keuzedelen mogelijk maken. Dan kunnen onderwijsinstellingen ervoor kiezen mee te doen aan het experiment cross-overs.

Dit experiment biedt de mogelijkheid om cross-sectorale kwalificaties samen te stellen, die de kennis en vaardigheden uit verschillende kwalificatiedossiers combineren. Denk aan een gecombineerde zorg-/voedingsopleiding. Het experiment cross-overs treedt naar verwachting eind 2016 in werking.

Meerwaarde

Door de herziening van de kwalificatiedossiers, de keuzedelen en het experiment cross-overs is het mogelijk om snel in te spelen op veranderingen in de zorg. Met behulp van keuzedelen of zelfs geheel gecombineerde opleidingen hebben mbo-instellingen de mogelijkheid het onderwijs flexibel vorm te geven en af te stemmen op de arbeidsmarkt.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Wat neem jij mee van de Actie Leer Netwerk Dag? 

2 december kwamen zo'n 500 deelnemers, workshopleiders, etc. bij elkaar om samen aan de slag te gaan met het oplossen van het arbeidsmarkttekort in zorg en welzijn. Het was de eerste Actie Leer Netwerk Dag met zes themah...

Lees meer
Nieuws
Karin Luidens kijkt terug op de eerste Actie Leer Netwerk Dag

Op de eerste Actie Leer Netwerk Dag, op 2 december 2019 in ’s-Hertogenbosch, kwamen bijna 500 mensen af. Dat maakt mij trots. Het Actie Leer Netwerk werd precies een jaar eerder gelanceerd, als onderdeel van het Actiep...

Lees meer
Nieuws
Peter van Lieshout : Dynamische organisatie van taken met kwaliteitsgaranties, de sle...

Kun je burgers garanderen dat de kwaliteit van zorg op orde is, zonder een beroep te hoeven doen op het feit dat de mensen die in de zorg werken, hun diploma als bijvoorbeeld arts of verpleegkundige hebben behaald? Zie h...

Lees meer