Nieuws
maandag 27 mei 2019

Koploper in beeld: Statushouders in de zorg

Thema's

Alle thema's

Branches

Alle branches

Oplopende personeelstekorten in de zorg en een grote groep nieuwe Nederlanders: dat waren de ingrediënten voor het ontstaan van Koploperinitiatief Statushouders in de zorg.

Zeven zorgorganisaties, opleidingscentra, de werkgeversvereniging Drechtsteden en de lokale sociale dienst zagen in 2016 voor het eerst kansen om vluchtelingen met een verblijfsstatus op te leiden tot zorgverlener. “Dankzij die innige samenwerking is het project ook echt succesvol van de grond gekomen”, zegt projectleider Kiki Geelen, werkzaam bij de projectondersteunende organisatie Calibris Advies. “In maart vorig jaar ging de eerste groep van dertig statushouders van start met het speciaal ontwikkelde toeleidingsproject voor een opleiding op niveau 2 of 3 in de zorg. Ze worden daarmee helpende of verzorgende IG. In september vorig jaar is een tweede groep van tien deelnemers begonnen aan het traject.

Nederlandse zorgcultuur

Het scholingsprogramma bestaat uit twee keer twintig weken. De eerste twintig weken zijn oriënterend. Geelen: “Deelnemers lopen mee op verschillende werkplekken in de zorg, bijvoorbeeld in een verpleeghuis of op de dagbesteding in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Daarnaast krijgen zij taalles en les over de Nederlandse zorgcultuur, bijvoorbeeld hoe ons zorgsysteem eruit ziet en hoe wij tegen zelfredzaamheid aankijken. Persoonlijke coaching, ook bij privézaken, zorgt ervoor dat ze zich helemaal kunnen inzetten voor het traject. Besluiten de deelnemer en de werkgever na die twintig weken door te gaan, dan volgt er nog een periode van twintig weken. Die bestaat uit zorgonderwijs, waarmee de leerlingen een startkwalificatie halen voor de opleiding tot helpende of verzorgende IG. Ook in deze laatste studieperiode is er aandacht voor taal, coaching en les in werknemersvaardigheden. Hoe gedraag je je op je werk, wanneer meld je je wel of niet ziek, dat soort thema’s.”

Groot hart

De deelnemers zijn erg enthousiast over het project, volgens Geelen. “Ze zeggen vaak dat het heel natuurlijk voelt om te zorgen voor anderen, ze zijn dat erg gewend binnen hun eigen familie. Van werkgevers hoor ik dat de leerlingen een enorm groot hart hebben voor de bewoners, erg warm zijn. Het levert dus niet alleen opvulling van vacatures op, maar blijkt ook een verrijking van de zorg en van de culturele diversiteit in teams”, zegt zij. Natuurlijk lopen de deelnemers, collega’s en werkgevers ook tegen uitdagingen aan, door taal- of cultuurverschillen. De kracht zit ‘m in samen kijken naar wat er nodig is.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Inzet op huishoudelijke hulp loont ter voorkoming van verpleeghuiszorg

Maatregelen om de zorgkosten in de hand te houden worden vaak gezocht in bezuinigingen bij de lichtere vormen van zorg en ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp. Wanneer deze hulp wegvalt betekent dat echter dat een aa...

Lees meer
Nieuws
Première vijf inspirerende video’s over actieleren

Tijdens de Actie Leer Netwerk Dag op 2 december was de première van vijf inspirerende video’s over actieleren in zorg en welzijn. Het Actie Leer Netwerk ontwikkelde deze video’s als stimulans om actieleren als strat...

Lees meer
Actieleren
Video: Van topidee naar standaard

In deze video belichten we het element: ‘van topidee naar standaard’. Leren door samen oplossingen en verbeteringen te ontdekken. Dat is de kern van actieleren. Alle betrokkenen leveren vanuit hun eigen perspectief e...

Lees meer