Nieuws
maandag 27 mei 2019

Koploper in beeld: Statushouders in de zorg

Thema's

Alle thema's

Branches

Alle branches

Oplopende personeelstekorten in de zorg en een grote groep nieuwe Nederlanders: dat waren de ingrediënten voor het ontstaan van Koploperinitiatief Statushouders in de zorg.

Zeven zorgorganisaties, opleidingscentra, de werkgeversvereniging Drechtsteden en de lokale sociale dienst zagen in 2016 voor het eerst kansen om vluchtelingen met een verblijfsstatus op te leiden tot zorgverlener. “Dankzij die innige samenwerking is het project ook echt succesvol van de grond gekomen”, zegt projectleider Kiki Geelen, werkzaam bij de projectondersteunende organisatie Calibris Advies. “In maart vorig jaar ging de eerste groep van dertig statushouders van start met het speciaal ontwikkelde toeleidingsproject voor een opleiding op niveau 2 of 3 in de zorg. Ze worden daarmee helpende of verzorgende IG. In september vorig jaar is een tweede groep van tien deelnemers begonnen aan het traject.

Nederlandse zorgcultuur

Het scholingsprogramma bestaat uit twee keer twintig weken. De eerste twintig weken zijn oriënterend. Geelen: “Deelnemers lopen mee op verschillende werkplekken in de zorg, bijvoorbeeld in een verpleeghuis of op de dagbesteding in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Daarnaast krijgen zij taalles en les over de Nederlandse zorgcultuur, bijvoorbeeld hoe ons zorgsysteem eruit ziet en hoe wij tegen zelfredzaamheid aankijken. Persoonlijke coaching, ook bij privézaken, zorgt ervoor dat ze zich helemaal kunnen inzetten voor het traject. Besluiten de deelnemer en de werkgever na die twintig weken door te gaan, dan volgt er nog een periode van twintig weken. Die bestaat uit zorgonderwijs, waarmee de leerlingen een startkwalificatie halen voor de opleiding tot helpende of verzorgende IG. Ook in deze laatste studieperiode is er aandacht voor taal, coaching en les in werknemersvaardigheden. Hoe gedraag je je op je werk, wanneer meld je je wel of niet ziek, dat soort thema’s.”

Groot hart

De deelnemers zijn erg enthousiast over het project, volgens Geelen. “Ze zeggen vaak dat het heel natuurlijk voelt om te zorgen voor anderen, ze zijn dat erg gewend binnen hun eigen familie. Van werkgevers hoor ik dat de leerlingen een enorm groot hart hebben voor de bewoners, erg warm zijn. Het levert dus niet alleen opvulling van vacatures op, maar blijkt ook een verrijking van de zorg en van de culturele diversiteit in teams”, zegt zij. Natuurlijk lopen de deelnemers, collega’s en werkgevers ook tegen uitdagingen aan, door taal- of cultuurverschillen. De kracht zit ‘m in samen kijken naar wat er nodig is.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Falend Vooruit
Falend Vooruit – Studenten niet laten zakken of onvoldoendes geven

In een nieuwe podcast-aflevering van Falend Vooruit deelt Marlou de Kuiper haar non-traditionele inzichten en visie als opleidingsmanager van de master innovatie Zorg & Welzijn aan de Hogeschool Utrecht.

Lees meer
Actieleer TV
De lessen van Extra Handen voor de Zorg in Actieleer TV

Hoe wordt de continuïteit en kwaliteit van zorg en welzijn gewaarborgd in tijden van pandemie en de daaruit volgende hoge druk op de sector? Het programma Extra Handen voor de Zorg heeft een doeltreffende methode opgest...

Lees meer
Nieuws
Nieuwe voortgangsbrief Juiste Zorg op de Juiste Plek

De Juiste Zorg op de Juiste plek is een veranderbeweging binnen het zorgveld die beoogt samenwerking te verstevigen over de grenzen van de verschillende zorgdomeinen. Nu is er een voortgangsbrief verschenen van de hand v...

Lees meer