Nieuws
dinsdag 7 januari 2020

In gesprek met Marc van der Meer

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Alle branches

Bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt Marc van der Meer is ambassadeur van het Actie Leer Netwerk op het thema ‘Leven lang ontwikkelen’. Hij luncht met Coco Lahaye van BLEND Leren, voor een gesprek over online leren met modules.

Marc: “Blended leren – een mix van leren met en zonder technologie, dus via e-learningmodules én in contact met andere studenten – zie je nu in alle sectoren. Het is nieuw en complex. Is het voor elke organisatie geschikt?”

Coco: “Wellicht komt er nooit een product dat past bij elke organisatie. Het ideale programma bestaat misschien niet. Blended leren is één van de vormen voor leren.”

Marc: “Maar bij formeel leren, waarbij het gaat om kennis en ervaring opdoen via een gestructureerde en systematische vorm, heb je toch dezelfde vragen als bij blended?”

Coco: “Blended en formeel leren hoeven elkaar ook niet uit te sluiten. Al kun je met een groot aanbod mensen wel eerder adviseren bij blended.”

Marc: “Ik las net een studie over digitalisering. Die vindt vooral bij technische universiteiten plaats.”

Coco: “…terwijl natuurlijk overal wetenschappelijk onderzoek plaatsvindt.”

Marc: “Precies. Je zou een vorm moeten vinden voor verticale kennisuitwisseling. Ik vraag me af hoe je iets met blended learning zowel aan een beginnende medewerker als aan eentje van veertig kunt leren?”

Coco: “We kijken naar hóe iemand leert, naar wat diens leerbehoefte is. We ontwerpen het aanbod zo dat zowel de beginnende als de ervaren medewerker kan leren. Verschil met samenwerkend leren is dat de beginnende medewerker online niet kan leunen op de ervaring van de ervaren medewerker.”

Marc: “Maar hoe bedien je nu ieder op zijn behoefte?”

Coco: “We bouwen een traject op met bouwstenen. Een bouwsteen kan bijvoorbeeld een casus zijn of een theoretisch deel. Wij adviseren welke bouwstenen nodig zijn. Belangrijk is dat je dan een beeld hebt van je eigen situatie en van je ontwikkeldoelen. Voordeel van 3D blended leren is dat je risicosituaties kunt leren zonder gevolgen, zoals bij een operatie.”

Marc: “Het gesprek verrast me. We hoeven niet bang te zijn voor digitalisering: een verpleegkundige blijft een verpleegkundige.”

Actie Leer Netwerkdag 2019

Op de Actie Leer Netwerk Dag zijn veel verhalen verzameld en gebundeld in speciale digitale magazines. Dit artikel komt uit Leer 2. Download het hele magazine en lees meer!
Download Leer 2

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
COVID-19
Actiz – Dossier coronavirus voor zorgorganisaties

Het coronavirus leidt tot veel vragen van leden van ActiZ. Diverse organisaties werken samen om besmettingen te voorkomen en de gevolgen van het virus te beperken. Het is belangrijk dat zorgorganisaties de adviezen of aa...

Lees meer
COVID-19
Coronavirus: communicatiemiddelen preventie – ‘alleen samen’

Sinds 25 maart loopt de campagne 'alleen samen'. Via advertenties in kranten, social media, TV en Radio verspreid de Rijksoverheid informatie over de maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Naast he...

Lees meer
Actieleren
Falend Vooruit – Instituut voor Briljante Mislukkingen

In deze podcast spreken we Bas Ruyssenaars, innovator, ondernemer en medeoprichter van het Instituut voor Briljante Mislukkingen over ‘universele lessen’; patronen of leermomenten die voorbijkomen tijdens het briljan...

Lees meer