Nieuws
maandag 11 november 2019

Falend Vooruit Café op de Actie Leer Netwerk Dag 2019

Thema's

Alle thema's

Branches

Alle branches

Werven, binden en boeien

Mislukte wervingscampagnes, een app die tot werkdrukverlaging moet leiden maar die medewerkers helemaal niet blijken te snappen: het zijn voorbeelden van Falend Vooruit die bij het Actie Leer Netwerk een podium krijgen komen. Wie vertellen hun verhaal? De presentatie in het Falend Vooruit Café is in handen van Annelies Mulder. Zij wordt bijgestaan door Wijnand Vossestein.

In 2017 dacht Annelies Mulder een geweldig idee te hebben voor een loopbaan- en vitaliteit webshop voor medewerkers in zorg- en welzijn. Er was een goede naam, er waren innovatieve producten en er was een slim proces erom heen georganiseerd. Alle lichten stonden dan ook op groen. De lancering was een groot feest en de verwachtingen waren hooggespannen. Maar de weken daarna bleef het stil, de maanden daarna ook. Horen wat Annelies vergeten was? Annelies is de trekker van Falend Vooruit bij het Actie Leer Netwerk. Klik hier om meer te lezen en de podcast te beluisteren.

Falend Vooruit verhalen:

Falend Vooruit biedt een podium aan gestrande arbeidsmarkt- en innovatie projecten binnen zorg en welzijn. Op het podium vertellen vijf sprekers over hun ideeën, en waar het mis ging en welke lessen zij hebben geleerd.

Sanne van der Hagen: Innoveren is ingewikkeld met te strakke kaders

Van concessie naar deceptie dat was de teneur van de opdracht. Als co-designer voor een organisatie die software maakt voor mensen met een verstandelijke beperking was het de taak van implementatie adviseur Sanne van der Hagen van Bureau Wisselstroom om aan de hand van de cliëntvraag aansprekende online ontwerpen te maken die aansluiten bij de doelgroep. In 2014 kreeg zij van een organisatie die jongeren ondersteunt met autisme, de vraag om twee apps te ontwikkelen ter bevordering van de zelfredzaamheid van deze jongeren. De apps mochten niet leidend of sturend zijn. Het ging er vooral om dat de jongeren eigen vaardigheden konden inzetten bij het aanpakken van dagelijkse dingen en daardoor minder afhankelijk zouden zijn van begeleiding. Door de goede gesprekken met de jongeren kwamen we op twee fantastische apps, creatief en passend bij de doelgroep. Fantastisch, maar om beiden goed uit te voeren was het budget niet toereikend. Dus het advies was: kies voor één app en maak deze goed af. Maar de opdrachtgever wilden persé twee apps. Wat te doen? Meegaan in de wens? Hakken in het zand? Benieuwd of de app online terug te vinden is en wat Sanne van dit traject heeft geleerd?

Lydia van Baak: Kopiëren van best practise geen garantie voor succes

In de verschillende arbeidsmarkt regio’s worden mooie activiteiten bedacht om het tekort aan zorg- en welzijn personeel op te lossen. De regio’s delen deze voorbeelden met elkaar en nemen ook activiteiten van elkaar over. Dit kan succesvol zijn maar soms pakt dit ook niet goed uit, of in ieder geval niet zoals verwacht. Zo nam de regio Zuid-Holland Zuid van de werkgeversvereniging WGV Zorg en Welzijn het Rotterdamse het concept van de matchtafel over. Doel van de matchtafel was om de mobiliteit en de duurzame inzetbaarheid van zorgpersoneel te verbeteren. Of dit concept ook aansloeg in Zuid Holland Zuid en wat je kunt leren van kopiëren vertelt Lydia van Baak. Directeur regio Zuid-Holland-Zuid.

André Brand: Zelf organisatie organiseert zichzelf niet

In 2012 wordt er, na succes ervaringen binnen zorg- en welzijn, zelfsturing ingevoerd bij Cordaan. Medewerkers maken zelf de roosters, bepalen wie er aangenomen wordt binnen hun team en zorgen dat de zorg op de juiste momenten wordt geleverd. Op papier fantastisch maar de praktijk lijkt weerbarstiger. Zelfsturing wordt in de organisatie wisselend ontvangen, er lijkt meer administratie te ontstaan en de leidinggevende wordt gemist. De tegen stem wordt steeds luider. Wat doe je dan als directie? Directievoorzitter Thuiszorg André Brand van zorgorganisatie Cordaan vertelt hun verhaal.

Jorien de Rooij-Boomaars: Anders plannen en roosteren start bij de mensen die het betreft

Als zorg- en welzijn organisatie is je capaciteitsmanagement goed inrichten belangrijk voor een optimale bezetting van personeel en de continuïteit in de zorg. Dit proces wil je zo optimaal mogelijk laten verlopen om je potentieel te benutten. Processen optimaliseren en een nieuwe manier van werken kent een uitdaging: de mensen die het betreft. Want wat als je te snel gaat? Of misschien te ingrijpend wilt veranderen? Vandaag neemt senior WFM Professional (Workforce management en (personeels-)planning) Jorien de Rooij-Boomaars plaats op het podium van het Falend Vooruit Café. Zij vertelt over een project waarin zij een aantal waardevolle lessen heeft geleerd over het aspect van verandermanagement in personeelsplanning. En hoe zij deze lessen nu gebruikt bij haar trajecten.

Jethro Hardeman: Creatief werven van personeel werkt niet altijd

Hoe sluit je arbeidsmarkt campagne aan bij de doelgroep die je voor ogen hebt. Jethro Hardeman is zelfstandig Innovatie adviseur en begeleider voor non-profit organisaties. Hij verzon een originele campagne om vrijwilligers te werven. Of de doelgroep dat ook vond vertelt hij je graag.

Kom naar het Falend Vooruit Café!

Op de Actie Leer Netwerk Dag vertellen vijf sprekers tussen 12.30 en 15.15 over hun ideeën, en waar het mis ging en welke lessen zij hebben geleerd.
Meld je aan voor de Actie Leer Netwerk Dag

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Inzet op huishoudelijke hulp loont ter voorkoming van verpleeghuiszorg

Maatregelen om de zorgkosten in de hand te houden worden vaak gezocht in bezuinigingen bij de lichtere vormen van zorg en ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp. Wanneer deze hulp wegvalt betekent dat echter dat een aa...

Lees meer
Nieuws
Première vijf inspirerende video’s over actieleren

Tijdens de Actie Leer Netwerk Dag op 2 december was de première van vijf inspirerende video’s over actieleren in zorg en welzijn. Het Actie Leer Netwerk ontwikkelde deze video’s als stimulans om actieleren als strat...

Lees meer
Actieleren
Video: Van topidee naar standaard

In deze video belichten we het element: ‘van topidee naar standaard’. Leren door samen oplossingen en verbeteringen te ontdekken. Dat is de kern van actieleren. Alle betrokkenen leveren vanuit hun eigen perspectief e...

Lees meer