COVID-19
dinsdag 21 april 2020

Inburgeren moet nu via de webcam: ‘Mag ik u wat vragen?’

Thema's

Arbeidsinnovatie

Branches

Overig

De coronacrisis heeft ook gevolgen voor nieuwe Nederlanders. Taallessen vinden nu noodgedwongen plaats via de webcam. En dat is best even wennen.

,,Goedemorgen, allemaal.” Docent Danielle de Waard ziet haar leerlingen één voor één ‘oppoppen’ op haar scherm. Ze wonen verspreid over de regio in onder meer Gorinchem, Leerdam en Nieuw-Lekkerland, hun roots liggen in bijvoorbeeld Syrië, Eritrea of Afghanistan. Ze antwoorden stuk voor stuk met een beleefde: ,,Goedemorgen, mevrouw.”

Vitamine D

Het is de tweede week waarin De Waard vanwege de coronacrisis lesgeeft via de webcam. Daarbij wordt gebruikgemaakt van het programma ‘Zoom’, waarin de lesstof met een simpele druk op de knop voor iedereen zichtbaar is op hun eigen scherm. Het hoofdstuk dat vandaag op het programma staat, is voor deze rare tijden een toepasselijke. ‘Naar de dokter’, heet het.

De Syrische Zinab (23) en Aïda (41) ‘spelen’ in een oefengesprek klanten, Burga (32) uit Oost-Turkestan neemt de rol van apotheker op zich. ‘Mag ik u wat vragen? Ik zoek vitamine D, maar ik zie het nergens’ en ‘Ik loop wel even met u mee, mevrouw’ klinkt het, terwijl klasgenoten vanuit hun eigen woonkamers meekijken. En af en toe en duim opsteken, als blijk van goedkeuring. De sfeer is net als in een échte klas, waar je bij elkaar bent

Danielle de Waard, Docent

De manier van werken is even wennen, ook voor docent De Waard. De taallessen voor nieuwe Nederlanders worden normaal gesproken gehouden op een locatie van Vluchtelingenwerk aan de Gorcumse Groenmarkt. Nu moesten alle cursisten in allerijl worden voorzien van een laptop. ,,De eerste paar dagen waren heel chaotisch, maar inmiddels hebben we onze draai wel gevonden”,  zegt De Waard. ,,De sfeer is net als in een échte klas, waar je bij elkaar bent. Er wordt gegrapt. En tijdens de pauzes wordt gezellig doorgekletst. Iedereen pakt er dan even een kop koffie of thee bij.”

Stagiaires zitten thuis

De klas maakt deel uit van de pilot ‘Taalsnelweg naar Werk’, waarin statushouders met vier maanden ‘school’ en drie maanden stage worden klaargestoomd voor een plek op de arbeidsmarkt. Dat is een initiatief van VluchtelingenWerk, sociale dienst Avres en de gemeenten Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden en krijgt financiële steun van het ministerie Sociale Zaken.

,,De ervaringen waren enorm positief. Tot het moment dat de crisis uitbrak”, stelt Ellis Suur, projectleider van de ‘Taalsnelweg’.  Door de coronamaatregelen ging een streep door de sportuurtjes en de lessen ‘arbeidskunde’, onder meer bedoeld om statushouders wegwijs te maken op de arbeidsmarkt. Het gros van de vorige groep deelnemers – die het theoriedeel al doorlopen heeft – zit vanwege de crisis thuis. ,,Zij hadden bijna allemaal een stageplek gevonden bij bedrijven in de regio. Uiteenlopend van de logistiek en de bouw tot het onderwijs en een verzekeringsbedrijf. Dat daar nu een streep doorheen gaat, is enorm balen.”

Ministerie

Wat die situatie voor gevolgen heeft voor de pilot, is nog onduidelijk. ,,Het idee was dat we met dit project zouden testen of het lukt: met een intensief lesprogramma in korte tijd interessant worden voor de arbeidsmarkt. Dat is nu nauwelijks te testen. En hoe de arbeidsmarkt er straks uitziet, is natuurlijk ook maar de vraag”, zegt Suur. ,,Hoe we nu verder moeten, is iets wat we ook bij het ministerie hebben neergelegd. Ondertussen proberen we er maar het beste van te maken.”

In de klas van docent De Waard lijkt dat te lukken. De sfeer zit er goed in, de spreekoefening van het hoofdstuk ‘Naar de dokter’ lijkt de klas nauwelijks moeite te kosten. ,,Het is wel ‘apart’, Nederlandse les thuis”, zegt de in Nieuw-Lekkerland woonachtige Zinab, die voor aanvang van de ‘Taalsnelweg’ nog geen woord Nederlands sprak. Zij is te spreken over de online inburgeringslessen. Met een zelfverzekerde glimlach: ,,Het gaat best goed. En we hebben wat te doen, nu we allemaal thuis zitten.”

Lees meer over Taalsnelweg naar werk

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Blog
Kennissessie “Kleine doorbraken groots opschalen”: een prikkelend kijkje...

Op 15 oktober jl. vond de kennissessie "Kleine doorbraken groots opschalen" voor Koplopers plaats. Hoe zorg je dat mensen enthousiast worden over een nieuw initiatief? Hoe vertaal je de goede doorzet van een nieuw initia...

Lees meer
Nieuws
ECP en TZA ontwikkelen samen digitale leermodules voor zorgtechnologie

ECP en TZA - twee van onze Koplopers - hebben een samenwerking gestart, waarin de twee partijen zijn begonnen met het vervaardigen van een webinar en de ontwikkeling van een e-learningmodule.

Lees meer
Koploper
Zorg Innovatie Huis

Het Zorg Innovatie Huis biedt een plek aan (technologische) zorginnovaties en hun toepassing - inclusief aandachtige zorg op maat. Lees hier meer over deze nieuwe Koploper.

Lees meer