Digitaal magazine professionele online communicatie in zorg en welzijn: hoe maak je de klik?
Thema's
Branches
Online hulpverlening wordt al ontwikkeld sinds het Internet in 1995 populair werd. Op basis van (praktijk-)onderzoek is er dus al erg veel bekend over wat werkt en wat niet werkt. Als je net begint met online hulpverlening kan het lijken alsof je je reguliere vorm van hulpverlening (of advisering en ondersteuning) gewoon digitaal gaat doen. Dat is niet het geval. Online hulpverlening kent specifieke aandachtspunten.
Dat geldt voor:
- de randvoorwaarden: welke communicatiekanalen gebruik je en hoe zorg je voor de veiligheid van de hulpvrager en jezelf?
- de vaardigheden: hoe communiceer je goed, zodat online hulp werkt?
Lees het Avans digitale magazine en kom meer te weten over:
- wat de 7 risico’s zijn in online communicatie
- hoe je deze risico’s kunt voorkomen
- wat typen hulpvragen zijn waar je op kunt aansluiten
- welke 10 acties je kunt inzetten voor meer empowerment
- wat de specifieke verschijnselen zijn bij chathulp
- hoe je een chathulpgesprek kunt structureren
- wat beeldbellen anders maakt dan face-to-face contact
- hoe je een ervaring van nabijheid bij beeldbellen kunt bereiken
Online alliantie
Het Lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving richt zich specifiek op online alliantie. Dat wil zeggen: de persoonlijke klik én de overeenstemming over doelen en werkwijze van de hulpverlening, tussen de hulpverlener en de hulpvrager.
Ga naar het magazine