Blog

Kennissessie “Kleine doorbraken groots opschalen”: een prikkelend kijkje in de open keuken

Thema's

Arbeidsinnovatie Leven lang ontwikkelen

Branches

Alle branches

Hoe zorg je dat mensen enthousiast worden over een nieuw initiatief of een verandering binnen de organisatie? En als een verandering eenmaal doorzet bij de ene organisatie, werkt deze dan net zo goed op een andere plek? Allerlei vragen die Suzanne Verdonschot, onderzoeker en begeleider van leren & innoveren in werk bij Kessels & Smit, vaak voor haar kiezen krijgt. Vandaag deelt zij – in een speciale online sessie om onze Koplopers te inspireren – haar bevindingen uit twee jaar onderzoek naar innoveren en doorbraken bereiken van nieuwe initiatieven op de werkvloer.  

Na een openingswoord door Lieke Lange, adviseur van het Koploper-netwerk, plant Verdonschot alvast wat prikkelende vragen in de hoofden van de deelnemers. Want interactie is een cruciaal punt voor de spreker van vandaag: de hoofdspreker van vandaag zorgt er meermaals voor dat iedereen aan bod komt, niemand zijn gezicht niet durft te laten zien, en checkt regelmatig of iedereen tevreden is. Daarnaast is het geen monoloog die er vandaag op ons wordt afgevuurd: na de inleidende lezing en vragen worden speciale samenwerkingsmomenten in duo’s gestimuleerd. Zo bouwen de aanwezige Koplopers ook in het klein samen aan iets nieuws, ten gunste van hun eigen nieuwe initiatief. 

Leren & implementeren 

“Aan welke beweging bouw jij?” is de opener van de middag. In het begin van het veranderproces is dat nog een eenvoudig te beantwoorden vraag. Maar tijdens het veranderproces volgen de (on)verwachte obstakels. Dat innovatie een leerproces is, bleek ruim tien jaar geleden al uit een ruim scala aan onderzoeksresultaten – zo ook het proefschrift en de praktijk-toolbox van Verdonschot zelf.  

Mensen die innoveren lopen namelijk altijd vast. Het hoort erbij, en misschien is het zelfs juist een teken dat je goed op weg bent. Want de kwaliteit van een goede innovator is volgens Verdonschot immers: een vastloop herkennen en een doorbraak stimuleren. Deze inzichten omtrent arbeidsinnovatie zijn inmiddels goed doorgedrongen in het gros van de organisaties in ons land. Anno 2020 zijn we weer een stap verder. Verdonschot vraagt zich af: hoe gaan we al die veranderingen die we willen leren, doorzetten en implementeren in onze organisatie? 

 Dat Verdonschot niet enkel van de stoffige literatuur en de afgebakende onderzoeksstijl is, maakt ze uitvoerig duidelijk. Haar “open keuken-onderzoek” is zowel praktisch, wetenschappelijk, als betrouwbaar. Na een kijkje in die open keuken, zet ze ons aan het werk: waar sta je zelf?  

Aan de slag! 

Vervolgens mogen de deelnemers in duo’s plaatsnemen in breakout-rooms van de digitale meeting, en om beurten kort delen waar in hun organisatie aan gebouwd wordt en wat groter gemaakt zou (kunnen) worden. Ook wordt er gesproken over de plek in het proces waar de organisaties zich bevinden (en wel binnen een continuüm van concrete manifestatie op de y-as – de mate van individuele drijfveer wordt op de x-as aangegeven). Daarna wordt er geflecteerd op de plek in het proces: in hoeverre ben je blij met je plek in het kwadrant? En is er genoeg ruimte voor manifestatie en individuele drijfveer? 

Aan de slag! Deel II 

Na een pauze mogen de deelnemers verder in kleine groepen. Eerst lezen zij zich in over verdieping en verbreding als groeirichtingen van een beweging. Verbreden betekent meer draagvlak onder werknemers / meer betrokkenen, verdiepen betekent het ontwikkelen van kennis en nieuwe manieren van doen. De deelnemers lezen zich individueel in over verdiepings- en verbredingsstrategieën, waarna ze een oude en een nieuwe/gewilde strategie moeten noteren. Ten slotte wisselen de groepsdeelnemers hun verhalen uit met elkaar en bespreken ze wat ze van elkaar kunnen leren.  

Viering & Reflectie 

En het blijft niet alleen bij inspiratie. Er wordt ook gevierd vandaag! Zo worden vier van onze nieuwe Koplopers – Zorg Innovatie HuisVersneld traject zij-instromers verplegingFit Op Weg en Andere vormen van begeleiding – na afloop van de groepssessies gehuldigd en staan hun (opgeschaalde!) initiatieven even in het zonnetje. En ook vanuit huis wordt dat gepast gevierd: deelnemers verschijnen in smoking of andere galakledij voor de camera.  

Ten slotte kregen de deelnemers nog tijd om te reflecteren en hun feedback achter te laten. En in tijden van (halve) lockdown blijken online meetings meer te kunnen betekenen dan van tevoren gedacht. “Innoveren en Koploper zijn kan best eenzaam zijn – fijn om in contact te komen met elkaar op deze manier!”. Daarnaast bereikte de sessie ook het beoogde doel bij de deelnemerskennis meenemen en aanzetten tot volgende acties. Het heeft mij inspiratie gebracht, en dat kleine veranderingen en innovaties ook tellen. Ik ga contact leggen met aantal mensen die mijn nieuwsgierigheid geprikkeld hebben!” 

Volgend jaar gaat Actie Leer Netwerk verder met het organiseren van kennissessies voor Koplopers. Daarnaast zijn onze bestaande Koplopers in december dagelijks te vinden in de digitale ontmoetingsruimtes van de Actie Leer Netwerk Dagen. Vind je dat jullie organisatie ook een goed arbeidsmarktinitiatief heeft met Koploper-potentie? Meld je aan via onze website! 

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
RegioPlus stelt subsidiewijzer samen voor Zorg en Welzijn

Subsidies en financieringsmogelijkheden zijn er voor verschillende doelen en in alle soorten en maten. Deze subsidiewijzer voor zorg en welzijn geeft een overzicht van de verschillende regelingen.

Lees meer
Koploper
Conforte Innovatielab: Design Thinking in de ouderenzorg

Met Design Thinking en Conforte Innovatielab de knelpunten in de zorg bottom-up aanpakken. Lees hier hoe je de regie omdraait en de zorgmedewerker vertrouwen geeft.

Lees meer
Podcast
Podcast: deskundige medewerkers in zorg en welzijn krijg je door flexibel op te leide...

Deze podcast neemt je mee naar een rondetafelgesprek over de toegankelijkheid van zorg- en welzijnbanen voor zij-instromers.

Lees meer