Blog

De vraag voor het digitale antwoord

Thema's

Arbeidsinnovatie

Branches

Alle branches

In een snel veranderende wereld of VUCA zoals deze in de VS heet, zie ik de vraag als het nieuwe antwoord. Maakt verwondering ons wijzer dan een oordeel. En geeft data gouden inzichten. In dit opzicht is het interessant om te onderzoeken wat we kunnen leren van de extreme interesse die Netflix in ons heeft. Want ze volgen mij en bevragen mij met als doel dat ik 24/7 tevreden ben. Wat kan de zorg leren van de service van een dataplatform als Netflix?

Netflix is zo mateloos geïnteresseerd in mij (en in mijn medekijkers; mijn man en kinderen) dat ze mij op minstens 80.000 datapunten volgen. Ze proberen precies vast te stellen wat een afhaakmoment is (zappen!) wanneer ik iets niet begrijp of niet kan vinden (analyse van mijn zoekgedrag), wat mijn voorkeuren zijn, hoe ik de service en het aanbod ervaar (ranken met sterren) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu past het zeker ook om te zeggen dat een datagedreven platform nadelen heeft, maar die laat ik even buiten beschouwing. Het gaat nu om de interesse in mij en wat het bedrijf doet om mij te begrijpen.

Samen begrijpen komt voor samen beslissen

Onlangs kwam er een zeer belangwekkend advies uit van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RvS) die juist over interesse gaat. De titel van dit rapport luidt ‘Hoor mij nou!’. De kern van het advies gaat over samen begrijpen. Uit het advies komt naar voren dat de vraag wat goede zorg is, afhankelijk is van de behoefte en omstandigheden van de unieke patiënt. De voorkeuren en context van de patiënt zouden daarom leidend mogen zijn in het besluitvormingsproces met de arts. Dit vraagt ook om ruimte om extreme interesse te hebben in elkaar, om elkaar te begrijpen en daarna samen te kunnen beslissen.

Nieuwe technologie in oude organisatie

Bij Netflix komen interesse en gebruik van technologie samen. Ook als het gaat om technologie in de zorg is er heel veel mogelijk. Die technologie kan ook arbeidsbesparend zijn. Maar welke technologie of toepassing kies je nu, wanneer en hoe pas je die in de werkprocessen in? Waarom zijn er ook veel voorbeelden waar dat niet goed gaat? Waarom is de wet van Paul Iske van toepassing: NT +OO = DOO: nieuwe technologie in een oude organisatie, is een dure, oude organisatie? Een deel van het antwoord heeft te maken met niet voldoende of te weinig vragen stellen om tot de juiste gedeelde vraag te komen. Het antwoord ligt er voor de vraag helder is…

‘Vragen-stel-spier’

Toen ik vorige maand werd gevraagd om iets te vertellen over arbeidsbesparende technologie in de zorg – en wat er allemaal kan – had ik al snel een complete presentatie in mijn hoofd. En tegelijk rees de vraag: wat komt eerst, het aanbod wat er ingezet kan worden of de vraag wat en waarom het ingezet kan worden? Daarom besloot ik al snel te kiezen voor het begin: de vraag. En daarom heb ik samen met Puck van Dijk een workshop gegeven over ‘de vraag voor het antwoord’: wat is een goede vraag, hoe stel je die, zodat je meer te weten komt over een ander en over de behoefte? Dat is nog knap lastig en vergt het trainen van je ‘vragen-stel-spier’. Voor de geïnteresseerden, via deze link is de workshop terug te zien.

Digitale strategie

Na de waarom-vraag moet een digitale strategie volgen die ervoor kan zorgen dat technologie past bij de vraag en een logisch onderdeel wordt van de zorgprocessen in een organisatie. Zodat de toepassing echt arbeidsbesparend werkt en meerwaarde uit de informatie gehaald kan worden. Dat vergroot inzicht en kan arbeidsbesparend zijn. Want al zijn er niet zoveel datapunten beschikbaar als voor Netflix, ook data in de zorg zijn goud waard. Zeker als je data gebruikt om samen te begrijpen en samen te beslissen. Later meer hierover.

Voor geïnteresseerden is de workshop van Lea Bouwmeester hier terug te zien:

Tekst: Lea Bouwmeester, Ambassadeur Arbeidsinnovatie bij Actie Leer Netwerk

 

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Zoemen met
Zoemen met impactmaker Bianca van Heeren – Amerpoort

In deze ZOOM-sessie praat Mulder met Bianca van Heeren, adviseur Arbeidsmarkt en Arbeidsmarktcommunicatie bij Amerpoort, over centraal georganiseerde recruitment.

Lees meer
Handreikingen
Organiseren van online bijeenkomsten voor ‘dummies’

Download de handreiking 'Organiseren voor online bijeenkomsten': een handboek voor ‘dummies’ waar misschien ook de ‘ervaren’ organisatoren tips uit kunnen halen. Met uitleg en hulpmiddelen om te komen tot een suc...

Lees meer
Nieuws
Winnaars Ik weet RAAT over hun idee, proces en resultaten

Medewerkers van 26 zorg- en welzijnsorganisaties uit alle branches in de provincie Gelderland werden via het project Ik weet RAAT uitgedaagd ideeën in te dienen om collega’s te behouden of slimmer te werken. De winnaa...

Lees meer