Blog

Lieke Lange: zorginnovatie als sociaal proces

Thema's

Arbeidsinnovatie

Branches

Onderwijs Sociaal werk

Waarom leidt de ene zorginstelling schijnbaar moeiteloos zoveel leerlingen op en de andere niet? In een nieuwe blog gaat ALN-medewerker Lieke Lange op zoek naar het geheim achter grote verschillen tussen zorg- en onderwijsinstellingen die toekomstige medewerkers opleiden. Innovatie van de zorg blijkt daarbij socialer dan gedacht.

Al een tijdje zoek ik naar ‘het geheim’. Iedereen is druk. Corona gooide zowat alle grootse plannen in de prullenbak.  Toch valt het me op dat er grote verschillen zijn. Sommige organisaties stomen nog steeds veel leerlingen klaar, terwijl andere instellingen dat nauwelijks doen.

Het hield me bezig, want de instroom van mogelijke studenten is niet gestopt. De animo voor de opleiding verpleegkunde is toegenomen. Terwijl stewardessen, horeca- en evenementenmedewerkers hun baan (mogelijk) verliezen, staan velen te trappelen aan bij zorginstellingen om opgeleid te worden. Het probleem dat daarbij optreedt: hoe gaan we al deze mensen opleiden? Want al voor Coronatijd ontstond er een gebrek aan opleidingsplaatsen. 

De succesformule

In mijn werk als adviseur Koplopers voor het Actie Leer Netwerk zie ik de beste voorbeelden voorbij komen. Een mooie kans om eens in de keuken te kijken en het geheim aan jullie te ontrafelen.  

Allereerst: Koploper ETZ heeft een bloeiende leerafdeling die meer dan 25 leerlingen tegelijkertijd opleidt. Teaching on the Floor noemen ze deze vorm van stagebegeleiding. Een ander voorbeeld is Koploper Aafje met een eigen inwerk-afdeling. Nieuwe mensen worden niet meteen in het diepe gegooid, maar krijgen goede begeleiding en de kans om te wennen aan het werkklimaat. 

Ook bij Cello kennen ze nauwelijks uitval van leerlingen. Dit door samen te werken op basis van gelijkwaardigheid en waardering. Bij de praktijkleerroute volgen studenten vanaf dag één onderwijs in de praktijk van een zorgorganisatie. Tot slot: bij Summa Collega volgen zij-instromers een verkort maatwerktraject. 

Terug naar het geheim van deze voorbeelden. Kwam de effectiviteit ervan door nieuwe ideeën van een frisse generatie opleiders, ervaringsjaren of was het onderwijsconcept doorslaggevend?  

Generaties?

Waren het jonge hippe mensen die door een frisse blik verandering brachten? Of de veertigers, die hun midlifecrisis als brandstof gebruikten? Of dan juist weer de ervaren rotten, die met hun vakkennis het verschil maakten? Het antwoord is er nog steeds niet. Tijdens de navraag die ik deed, was er geen peil op te trekken. Soms sprak ik met frisse twintigers en soms met ervaren zestigers. Het verschil zat hem dus niet in generaties of jaren ervaring. Maar waarin dan wel?

Onderwijsconcepten dan?

Fraaie termen als gepersonaliseerd leren, teaching on the floor en hybride leren. Zowat alle opleiders en leerafdelingen werken met deze termen en ook met dezelfde principes: school en zorg lopen door elkaar heen. Maatwerk voor de leerling is uitgangspunt. Ik ken geen enkele opleider die beweert géén maatwerk aan te bieden. Dat is net zoiets als op een pak suiker zetten dat het zoet is. Goede werkbegeleiding gaat uit van maatwerk en leren op de werkplek. Ja, dat klopt als een bus. Alleen op papier werkt iedereen met een soortgelijke visie. Toch zag ik in de praktijk veel onderlinge verschillen…

Het geheim…

Een ding viel mij op in de praktijk: het enthousiasme van alle projectleiders van de goede voorbeelden. De energie spatte er vanaf! Of het nu ging om een werkbezoek, Koploperreis of pitch, je zag en voelde de bezieling. Suzanne Verdonschot deed onderzoek naar innovaties en vernieuwingen.  Zij zegt: ‘anderen enthousiast maken is een bekwaamheid’. Voor mij was dat echt een eye-opener. Het zit hem echt niet in ingewikkelde theorieën en concepten: innoveren is een sociaal proces dat vooral tussen mensen plaatsvindt. De projectleiders zijn bewegingmakers die door het onderwerp geraakt zijn in hun hart. Daarnaast voelen ze zich persoonlijk verbonden met het werk dat ze verrichten. Vaak is het daarna een kwestie van mensen stuk voor stuk persoonlijk aansteken met dit enthousiasme. Als dat ook nog eens gebeurt in nauw contact met een opleidingsaanbieder, blijkt het een schot in de roos.

Als ik dan een take-away zou moeten geven om af te sluiten: ga met heel veel bevlogenheid aan de slag. Bezoek onze Koplopers, voel het enthousiasme. En richt je vooral op mensen en niet op de visie. Want enthousiasme is aanstekelijk!

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
ECP en TZA ontwikkelen samen digitale leermodules voor zorgtechnologie

ECP en TZA - twee van onze Koplopers - hebben een samenwerking gestart, waarin de twee partijen zijn begonnen met het vervaardigen van een webinar en de ontwikkeling van een e-learningmodule.

Lees meer
Koploper
Zorg Innovatie Huis

Het Zorg Innovatie Huis biedt een plek aan (technologische) zorginnovaties en hun toepassing - inclusief aandachtige zorg op maat. Lees hier meer over deze nieuwe Koploper.

Lees meer
Nieuws
Kick-off Transferpunt Zorg en Welzijn in Amsterdam: meteen gehuldigd tot Koplopers

Afgelopen week vond de kick-off plaats van Transferpunt Zorg en Welzijn. Daarbij werd het initiatief ook meteen gehuldigd als Koploper. Lees hieronder meer.

Lees meer