Nieuws
dinsdag 17 december 2019

Loont bestuurlijk leren?

Thema's

Alle thema's

Branches

Alle branches

Bestuurders uit zorg, welzijn en onderwijs kwamen in 2018 en 2019 samen om van elkaar te leren. Door middel van een door het Actie Leer Netwerk gesteund onderzoek werden de vragen gesteld: wat leren de bestuurders zelf, wat leert de organisatie en waaraan is dit merkbaar? Kortom: welke waarde wordt gecreëerd in dit bestuurlijk lerend netwerk?

Op de landelijke Actie Leer Netwerk Dag, 2 december 2019, presenteerde onderzoeker Anna Veeneman* haar rapport over waarde-creatie in het Bestuurlijk landelijk lerend netwerk. Enkele kenmerken van lerende netwerken zijn: leren met een gezamenlijke kennisagenda, in de context van een concrete praktijk, en vanuit verschillende perspectieven. Kennis wordt samen, gelijkwaardig, gecreëerd en benut. Bestuurlijk leren is daarom sociaal leren.

Leerervaringen

De onderzoeker liet negen deelnemers van het Bestuurlijk landelijk lerend netwerk vertellen over hun leerervaringen aan de hand van een cyclisch model met zes waarden, die een proces weergeven van hun verwachtingen tot de daadwerkelijke veranderingen. De resultaten worden, gezien de relatief korte periode waarin de bestuurders vijf keer in wisselende samenstelling bij elkaar kwamen, gezien als een aanzet tot reflectie. De bestuurders ervaren het leren in het netwerk vooral als uitdaging om elkaar goed te bevragen, ze waarderen de veiligheid om samen dilemma’s te verkennen en hun leiderschapsvaardigheden te versterken. Ook worden er nuttige (regionale) verbindingen gelegd.  “Als je vraagt van je medewerkers dat ze zich ontwikkelen, dan moet je dat zelf ook doen”, is een opgetekend citaat dat weerspiegelt dat het Bestuurlijk lerend netwerk nu voortgaat met reflectie op deze eerste meting, om daarmee de beoogde transformatie te bereiken.

De resultaten laten verder zien dat de deelnemers het persoonlijk leerrendement waarderen, maar het te vroeg vinden om te spreken over gerealiseerde waarde voor hun organisaties

Heb jij ook een voorbeeld van een bestuurlijk lerend netwerk?

Het Actie Leer Netwerk verzamelt graag méér voorbeelden van bestuurlijk lerende netwerken, zodat de ervaringen hiermee leiden tot steeds sterker leren. Heb je een voorbeeld, stuur dit dan naar Karen Hofstede van het Actie Leer Netwerk via: k.hofstede@actieleernetwerk.nl

De rapportage kun je hieronder downloaden.

*Anna Veeneman is verbonden aan het Onderzoekprogramma Lerende Netwerken van het lectoraat Duurzame innovatie in de regionale kenniseconomie van NHL/Stenden Hogeschool en Alfa-college o.l.v. Dr. I. Delies.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Actieleer TV
Actieleer TV over Werken naar Talent ‘Penny wise pound foolish’

‘Penny wise, pound foolish’ of in goed Nederlands: goedkoop is duurkoop. Zo luidde het antwoord van Pien de Jong, directeur kwaliteit en innovatie P&O bij Cordaan. De vraag die Marijke Roskam haar tijdens de zesde ui...

Lees meer
Blog
Peter van Lieshout – De zegeningen van Corona

Corona heeft veel leed aangericht. Er zijn mensen door overleden, chronisch geïnvalideerd geraakt, eenzaam en verward geweest, of gewoon bang en geïrriteerd. Corona heeft ook voor veel extra belasting geleid, voor zorg...

Lees meer
COVID-19
Handreiking communicatieaanpak coronavirus

De handreiking  communicatieaanpak coronavirus is gemaakt door het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie (NKC), met hulp van vele collega’s in het land. De handreiking brengt inzichten samen over de aanpak van communi...

Lees meer