Nieuws
dinsdag 30 april 2019

Koploper: ‘Leerlingpoule’ zij-instromers

Thema's

Gezond werken Leven lang ontwikkelen Meer uren werken Werken naar talent

Branches

Ouderenzorg

Waar hebben ouderenzorgorganisaties nu écht behoefte aan als het gaat om zorgmedewerkers? Die vraag was vorig jaar het startpunt voor het Gelderse Koploper-project ‘Leerlingenpoule VIG3/MZ3’.

Net als in de rest van het land zijn de personeelstekorten in zorg en welzijn in Gelderland fors. “Vooral in de ouderenzorg”, zegt Susanne Haarsma van Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn (WZW). Ze is projectleider van de ‘Leerlingenpoule’, een initiatief dat zij-instromers klaarstoomt voor een loopbaan in de zorg. “Acht regionale zorgorganisaties zeiden allemaal vooral behoefte te hebben aan meer verzorgenden IG niveau 3, liefst met extra kennis van maatschappelijke zorg”, vertelt Haarsma. De zorginstellingen gingen daarom samen met WZW en het Astrum College in Arnhem om de tafel.

Volwaardig salaris

Het resultaat is een speciale, verkorte combinatie-opleiding voor zij-instromers: Verzorgende IG (VIG) en medewerker Maatschappelijke Zorg (MZ) niveau 3. Zij-instromers halen in twee jaar tijd twee diploma’s en hebben vanaf de eerste dag direct een betaalde baan bij één van de deelnemende organisaties. Het gaat om mensen met veel werk- en levenservaring, die vaak ook een diploma op niveau 3 in een andere sector hebben. Haarsma: “Het unieke is dat zij als leerling direct een volwaardig salaris ontvangen volgens de CAO, in plaats van een leerlingsalaris. Anders dan net afgestudeerden hebben zij-instromers vaak al een hypotheek en hogere vaste lasten die betaald moeten worden. Een volwaardig salaris maakt de overstap naar zorg en welzijn voor veel zij-instromers haalbaar.”

Leergierig

In totaal zijn er nu zo’n 120 leerlingen via de ‘Leerlingenpoule’ aan de slag in de Gelderse ouderenzorg. Veel extra handen erbij dus voor de inmiddels twaalf deelnemende zorgorganisaties. Haarsma: “Een groot succes. De zij-instromers zijn erg gemotiveerd en leergierig, veel teams leven er helemaal van op. We horen ook dat de leerlingen kritische vragen stellen. Door hun levens- en werkervaring in een andere sector kijken zij op een andere manier naar werken in de zorg. Dat is echt van toegevoegde waarde voor teams en werkgevers.”

Goed toegeruste praktijkopleiders

Van de zorgorganisaties vraagt dat voldoende en goed toegeruste praktijkopleiders op de werkvloer. “We kijken steeds naar de specifieke begeleidingsbehoefte van deze leerlingen. De praktijkopleiders krijgen onder meer speciale workshops om deze groep goed te begeleiden en de zij-instromers staan maximaal zes maanden als boventallig op het rooster: ze werken altijd samen met een ervaren collega. Op deze manier is de kans groter dat zij plezier houden in hun werk en behouden blijven voor zorg en welzijn.”

De Leerlingenpoule is één van de acties van het Regionaal Actieprogramma Aanpak Tekorten (RAAT) ‘Waard om voor te werken!’ van regio Midden- Zuid- en Zuidwest-Gelderland.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Actieleren
Drie redenen om te gaan actieleren

Er zijn allerlei manieren om de personeelsproblemen in zorg en welzijn op te lossen. Denk aan het stellen van wettelijke kaders, het nemen van maatregelen, het afspreken van procedures en protocollen, hogere salarissen. ...

Lees meer
Nieuws
Actie Leer Netwerk zoekt facilitators

Het Actie Leer Netwerk zoekt freelance facilitators voor grote en/of kleine bijeenkomsten én voor het helpen ontwerpen van actieleren in netwerken en organisaties. Ook (leer-)coaches, innovatie-versnellers en andere int...

Lees meer
Actieleren
Actieleren in zorg en welzijn – 15 stappen

Actieleren is leren door samen oplossingen en verbeteringen te ontdekken. Bij actieleren in zorg en welzijn leveren alle betrokkenen een bijdrage vanuit hun eigen perspectief. Het gaat om gezamenlijk en gestructureerd zo...

Lees meer