Koplopers

Zorgtrainingscentrum

Thema's

Arbeidsinnovatie Leven lang ontwikkelen

Branches

Onderwijs

In het Zorgtrainingscentrum Zwolle werken onderwijs, zorg, bedrijfsleven en overheid samen om studenten, zorgprofessionals en docenten bekwaam te maken en te houden voor de zorg van de toekomst.

De zorg verandert van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’. Dit vraagt om nieuwe kennis, vaardigheden en competenties van onze zorgprofessionals. Nodig zijn zorgprofessionals die weten welke zorgvragen er leven en welke mogelijkheden er zijn. Invoelende medewerkers die samen met de cliënt oplossingen zoeken. Bijvoorbeeld in het netwerk van de cliënt of door het inzetten van technische hulpmiddelen. Professionals die de cliënt centraal stellen en die de autonomie en mogelijkheden als uitgangspunt nemen en niet de ziekte.

Het (continu) leren gebeurt in drie samenhangende labs. Een wijkzorglab, een zorgethisch lab en een zorgtechnisch lab. In deze labs leren studenten, zorgprofessionals en docenten in de praktijk, samen met de cliënt en zijn/haar mantelzorgers.

Resultaten

Wijkzorglab
Het wijkzorglab startte met een pilot in april 2016 met vijf studenten, drie docenten en vijf werkbegeleiders. In september startte een tweede pilot met studenten van drie Zwolse onderwijsorganisaties: twaalf mbo-studenten Verzorgende Individuele Gezondheidszorg (IG), vier hbo-studenten verpleegkunde, zes docenten en vijftien werkbegeleiders. De ontwikkeling van het onderwijsaanbod is structureler ingebed in het lab. Bedoeling is dat de groep groeit naar 25 studenten.

Zorgethisch lab
In voorjaar 2016 vond een pilot plaats om ervaring op te doen met inleefsessies. In totaal hebben acht inleefsessies (en terugkomsessies) plaatsgevonden. Hieraan namen 54 studenten en 72 docenten, zorgprofessionals en andere -bij zorg of onderwijs betrokkenen- professionals mee.

Zorgtechnisch lab
Het zorgtechnisch lab heeft vanaf voorjaar 2016 de andere labs ondersteund. Er zijn onderwijsmaterialen rond het keuzedeel ‘Zorg en technologie toepassen’ ontwikkeld. Daarnaast maakte het lab keuzes in de zorgtechnologische toepassingen die een plek krijgen in het lab. Vanaf november 2016 gaan studenten ermee aan de slag.

Onderwijsaanbod

Wijkzorglab
Studenten (mbo/hbo), wijkzorgprofessionals en docenten leren -vooralsnog in de Zwolse wijk Kamperpoort- hoe ze de (in)formele netwerken (gemeente, familie, vrienden, buren) rond een cliënt kunnen activeren en organiseren. Bijzonder aan deze aanpak is dat de studenten en professionals dagelijks te maken krijgen met uiteenlopende belanghebbenden (sociale wijkteams, huisartsen, mantelzorgers, thuiszorg professionals en woningcorporaties). Daardoor kunnen ze experimenteren met verschillende (nieuwe) rollen.

Zorgethisch lab
Studenten, zorgprofessionals en mantelzorgers leren in het zorgethisch lab hoe ze respectvolle zorg kunnen bieden. Tijdens een inleefsessie leren zij de cliënt op een waardige manier te benaderen en rekening te houden met zijn wensen en mogelijkheden. Dankzij de inleefsessie leren studenten wat een goede basishouding in de zorg inhoudt en zorgverleners ervaren hoe het is om verzorgd te worden.

Zorgtechnisch lab
Welke technologische oplossingen verhogen de levenskwaliteit en met welke houden cliënten de regie over hun leven en kunnen ze langer thuis blijven wonen? Hoe kan zorgtechnologie het werk van verzorgenden en verpleegkundigen gemakkelijker maken en hoe kan het mensen in de wijk verbinden? En: hoe houden we de kosten beheersbaar? Het zorgtechnisch lab zoekt oplossingen voor al deze actuele vragen. Ook sluit het lab aan bij fieldlabs: zorginnovaties die andere partijen ontwikkelen.

Wat levert het op?
  • De zorg verschuift van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’.
  • In het Zorgtrainingscentrum wordt geleerd om in te zoomen op de zorgvragen die leven en welke mogelijkheden er zijn. Dit betekent meer professionaliteit van de medewerker.
  • Door de inleefsessies, waar studenten, docenten én zorgprofessionals samenwerken, komt de zorg op een hoger plan. Dit betekent dat het onderwijs meer op de praktijk is gericht en de cliënt centraal staat.
  • In het trainingscentrum wordt er van elkaar geleerd en leert men ‘een leven lang’. Het zorgt ervoor dat studenten empathisch en bevlogen aan het werk gaan met datgene wat nodig en relevant is voor de zorg in de praktijk.

 

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Actieleren
Drie redenen om te gaan actieleren

Er zijn allerlei manieren om de personeelsproblemen in zorg en welzijn op te lossen. Denk aan het stellen van wettelijke kaders, het nemen van maatregelen, het afspreken van procedures en protocollen, hogere salarissen. ...

Lees meer
Nieuws
Actie Leer Netwerk zoekt facilitators

Het Actie Leer Netwerk zoekt freelance facilitators voor grote en/of kleine bijeenkomsten én voor het helpen ontwerpen van actieleren in netwerken en organisaties. Ook (leer-)coaches, innovatie-versnellers en andere int...

Lees meer
Actieleren
Actieleren in zorg en welzijn – 15 stappen

Actieleren is leren door samen oplossingen en verbeteringen te ontdekken. Bij actieleren in zorg en welzijn leveren alle betrokkenen een bijdrage vanuit hun eigen perspectief. Het gaat om gezamenlijk en gestructureerd zo...

Lees meer