Koploper

Sparkcentres

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Onderwijs

De ambitie is het optimaliseren van zorg en welzijn door samenwerking tussen zorginstellingen, bedrijfsleven, onderzoeksinstituten en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) te stimuleren en faciliteren.

In de leerwerkplaatsen komen onderwijs, onderzoek, ondernemerschap en praktijk bij elkaar. Studenten, docenten, onderzoekers (van de HAN en Radboudumc) en professionals werken intensief samen in interprofessionele zorgverlening en doorlopende onderzoekslijnen. Samen ontwikkelen zij nieuwe kennis en inzichten die de beroepspraktijk en het beroepsonderwijs verrijken.

Thema’s in de leerwerkplaatsen zijn geïntegreerde zorg, preventie, diagnostiek, behandeling dicht bij huis en eHealth. De pilotprojecten Thermion (samenwerking in de nulde- en eerstelijnszorg) en het Herstelhotel (geriatrische revalidatie) leveren de basis voor duurzame voortzetting en uitbreiding van samenwerking in nog eens 20 (wijk-)gezondheidscentra in de regio van Arnhem en Nijmegen. Dit zijn de zogenoemde ‘Sparkcentres’.

Resultaten
  1. De (fysieke) integratie van onderwijs, onderzoek en professionele beroepsuitoefening is aantoonbaar succesvol. Theorie komt dichter bij de praktijk en studenten starten straks als jonge professionals, die zich het interprofessioneel werken eigen hebben gemaakt.
  2. Binnen het werkveld functioneren de (onderzoeks)studenten als ‘change agents’. Hun nieuwsgierigheid en interprofessionele samenwerking leveren beroepsbeoefenaars nieuwe inzichten op, stimuleren samenwerking en geven ‘een boost’ aan het (informeel) leerklimaat van professionals.
  3. De gezamenlijke setting van onderzoek en werken biedt veel creatieve ruimte en slagkracht om het beleid wetenschappelijk te onderbouwen en (technische) innovatie te realiseren voor zorg en welzijn, dikwijls samen met het bedrijfsleven.
  4. De integratie van werkveld, onderwijs en onderzoek geeft de centra een sterk profiel in de wijk, bij de gemeente en andere stakeholders.
  5. Twintig Sparkcentres in de regio Arnhem en Nijmegen leveren straks kweekvijvers voor honderden potentiële nieuwe medewerkers.
Onderwijsaanbod

In de leerwerkplaats doorlopen studenten van verschillende opleidingen en opleidingsniveaus hun praktijkstage of onderzoeksstage als multidisciplinair team. Denk aan gezamenlijke workshops, masterclasses en interprofessionele besprekingen over casuïstiek. Hierdoor leren de studenten meer over andere disciplines en samenwerken bij het leveren van geïntegreerde zorg in teamverband.

Wat levert het op?
  • De (fysieke) integratie van onderwijs, onderzoek en professionele beroepsuitoefening is aantoonbaar succesvol. Het zorgt voor een toename van professionals voor het brede veld binnen de zorg.
  • De integratie van onderwijs en beroepsuitoefening levert nieuwe inzichten, stimuleert samenwerking en brengt de theorie dichter bij de praktijk. Bovendien biedt het creatieve ruimte en slagkracht om beleid wetenschappelijk te onderbouwen en (technische) innovatie voor zorg en welzijn te realiseren. Hierdoor leren studenten meer over andere disciplines en beter samen te werken.

Partners

Zorg-
en welzijnsaanbieders
ZZG Zorggroep in Herstelhotel

Onderwijsaanbieder
HAN RadboudUMC

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Actie Leer Netwerk schept Ruimte in de Regels

Ga aan de slag met knelpunten in wet- en regelgeving die arbeidsmarktvernieuwing en de aansluiting met het onderwijs in zorg en welzijn in de weg staan. Zo luidt één van de opdrachten van het Actie Leer Netwerk. Versch...

Lees meer
Nieuws
Rapportage Mobiliteitscoöperaties

Organisaties in zorg en welzijn werken steeds meer samen om oplossingen te bieden voor de arbeidsmarkt. Om inzicht te krijgen welke samenwerkingsvormen er zijn en hiervan te leren heeft Berenschot een inventariserend ond...

Lees meer
Actieleren
Uitgangspunten actieleren

Actieleren is het gezamenlijk en gestructureerd zoeken naar oplossingen voor urgente problemen door middel van goed geïnformeerd experimenteren. Deze uitgangspunten helpen je om daar vorm aan te geven!

Lees meer