Koplopers

Leer- en InnovatieNetwerk

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Onderwijs Thuiszorg

Het Leer- en InnovatieNetwerk is een leeromgeving waarin wijkverpleegkundigen, docenten, het lectoraat multimorbiditeit en studenten hbo-v samen leren en werken in de wijkverpleging.

Het Leer- en InnovatieNetwerk is een samenwerking tussen de wijk, de opleiding verpleegkunde (hbo-v) en het lectoraat multimorbiditeit van Hogeschool Inholland. Het netwerk is opgezet met het doel de studenten meer te interesseren voor het werken in de wijk, omdat de vraag naar wijkverpleegkundigen sterk toeneemt terwijl het aantal studenten dat kiest voor het werken in de wijk achterblijft. Het Leer- en InnovatieNetwerk is een leeromgeving die de samenwerking tussen lectoraat en opleiding hbo-verpleegkunde versterkt en tegelijkertijd het onderwijs meer laat aansluiten op de behoefte vanuit de praktijk. Voor de lectionar practitionar (hbo-docent) is het werken binnen het Leer- en InnovatieNetwerk een manier om weer in aanraking te komen met de actuele ontwikkelingen in het beroep.

Deze hbo-v lectionar practitionars zijn een dag in de week in de wijk aanwezig. Ze lopen mee met wijkverpleegkundigen en andere collega’s in de wijk (verpleegkundigen niveau 4 en verzorgenden IG) om zich de actuele zorgvragen, cliëntenpopulatie en werkwijze eigen te maken. Door het stellen van vragen worden de wijkverpleegkundigen uitgedaagd kritisch na te denken over hun handelen. Recent onderzoek en ontwikkelingen in de wijk worden hierbij betrokken.

De docenten nemen hun werkervaring en de recente ontwikkelingen binnen de wijkzorg mee naar het onderwijs, verwerken dit in de casuïstiek en delen dit met collega-docenten.

In de wijk lopen diverse studenten van de opleiding verpleegkunde stage. Ze worden zowel door de wijkverpleegkundigen als de docenten begeleid. Deze leeromgeving verschilt van reguliere stages omdat de docenten één dag per week meelopen met de studenten en op die manier verschuift (een deel van) het onderwijs naar de wijk/op locatie. Daarnaast kunnen actuele vraagstellingen omgezet worden naar praktijkgericht onderzoek in samenwerking met het lectoraat, uitgevoerd door de studenten.

Resultaten

Deskundigheidsbevordering voor docenten, beginnende en ervaren wijkverpleegkundigen. Huidig personeel komt los van ingesleten routines. Kennis van docenten en studenten sluit beter aan bij praktijk. Er ontstaat ruimte voor reflectie, creativiteit en (verpleegkundig) leiderschap. In het Leer- en InnovatieNetwerk ontstaan innovatieve ideeën die door studenten, wijkverpleegkundigen en docenten worden uitgewerkt. Hbo-v studenten worden geënthousiasmeerd voor het werken in de wijk en toegerust met wijkverpleegkundige competenties.

Binnen de opleiding verpleegkunde wordt nieuw onderwijs geschreven in nauwe afstemming met de praktijk. De praktijk wordt betrokken bij gastlessen. Tegelijkertijd wordt het onderwijs voor een deel verplaatst naar de praktijk waardoor de aangeleerde kennis en vaardigheden sneller beklijft en eigen gemaakt kan worden door de studenten.

Tot slot zien we dat er meer mogelijkheden zijn voor eerstejaars studenten om een stage te lopen binnen een leer- en innovatienetwerk omdat deze studenten begeleid kunnen worden door ouderejaars studenten, lectionar practitionars de wijkverpleegkundigen. Zodoende is de druk op de praktijk minder groot.

Wat levert het op?
  • Samen leren en werken in de wijkverpleging zorgt voor interesse in het werken in de wijk. Dit is noodzakelijk, omdat de vraag naar wijkverpleegkundigen sterk toeneemt. Enthousiasme creëren bij de studenten voor het werken in de wijk -waarbij de hulpvrager echt centraal wordt gesteld- is hierbij belangrijk.
  • Door het werkveld in een lerende context te plaatsen, sluit het onderwijs beter aan op de actuele ontwikkelingen en de behoefte in de praktijk.
  • Door studenten naast een zorgprofessional te plaatsen, gaat ook de professional nadenken over de diverse handelingen. Dit resulteert in meer deskundigheidsbevordering.
  • Eerstejaars worden begeleid door ouderejaars studenten waardoor de druk op de praktijk afneemt. Dit levert opnieuw een win-win situatie op omdat de huidige medewerkers zich kunnen focussen op de cliënt.

Partners

Zorg-
en welzijnsaanbieders
Evean Zonnehuisgroep Cordaan

Onderwijsaanbieder
Inholland HBO-V

Overig
Zonmw

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Actieleren
Drie redenen om te gaan actieleren

Er zijn allerlei manieren om de personeelsproblemen in zorg en welzijn op te lossen. Denk aan het stellen van wettelijke kaders, het nemen van maatregelen, het afspreken van procedures en protocollen, hogere salarissen. ...

Lees meer
Nieuws
Actie Leer Netwerk zoekt facilitators

Het Actie Leer Netwerk zoekt freelance facilitators voor grote en/of kleine bijeenkomsten én voor het helpen ontwerpen van actieleren in netwerken en organisaties. Ook (leer-)coaches, innovatie-versnellers en andere int...

Lees meer
Actieleren
Actieleren in zorg en welzijn – 15 stappen

Actieleren is leren door samen oplossingen en verbeteringen te ontdekken. Bij actieleren in zorg en welzijn leveren alle betrokkenen een bijdrage vanuit hun eigen perspectief. Het gaat om gezamenlijk en gestructureerd zo...

Lees meer