Koploper
11-2015

Care Academy Veluwe

Thema's

Leven lang ontwikkelen

Branches

Onderwijs

Care Academy Veluwe wil in het kader van de transitie in de zorg een up-to-date scholing realiseren voor zowel nieuwe medewerkers (BBL-leerlingen) als huidige professionals.

Care Academy Veluwe biedt scholing en bijscholing voor studenten en medewerkers in de zorg. De opleidingen worden ontwikkeld door zorgorganisaties én het onderwijs. Hierdoor sluit alles wat studenten leren – theorie en praktijk – direct aan bij wat cliënten in de huidige maatschappij nodig hebben.

Care Academy biedt een platform voor zorg- en welzijnsorganisaties, zorgopleiders en overheden in de regio Noord-Veluwe en daarbuiten. Een platform waarin samenwerking, kennisdeling en innovatie plaatsvindt. Hierdoor blijft het opleidingsprogramma continu actueel.

Resultaten
  1. In de praktijkgerichte BBL-opleiding niveau 2, 3 en 4, Welzijn en Zorg staat de eigen regie van de student-medewerker centraal. Er is geen vast lesprogramma. Het programma wordt opgesteld aan de hand van situaties waarmee studenten zich geconfronteerd zien.
  2. Voor de huidige medewerkers zijn er nascholingsmodules en het onderwijsconcept Eigen Regie.
  3. Korte inleefsessies, waarin teams of studenten geïnspireerd worden om excellente zorg te leveren.
Onderwijsaanbod

In de scholing staan de competenties ondernemerschap, flexibiliteit, creativiteit, netwerken en sterke communicatieve eigenschappen centraal voor alle medewerkers.

Tegelijkertijd is er extra aandacht nodig voor de zorgethische kant: in inleefsessies moet het voor elke leerling en medewerker mogelijk worden om op indringende wijze te beleven wat het is om zorgvrager te zijn.

In alle aspecten van het project is daarnaast extra aandacht voor ICT-toepassingen en moderne media om te professionaliseren.

Wat levert het op?

Binnen de Care Academy leren zorgprofessionals een leven lang. Eigen regie staat centraal: zorgprofessionals formuleren zelf hun leervraag en handelen daarnaar. Met behulp van een nieuw digitaal platform kan de leervraag zelf samengesteld worden.

Dankzij de nieuwe kennis en vaardigheden die worden opgedaan tijdens de inleefsessies, ontstaat er een andere/betere werkhouding richting de cliënt. Nieuw opgedane kennis wordt gedeeld in de digitale bibliotheek, waarna het zich als een inktvlek verspreidt onder medewerkers. Dit tilt de kwaliteit van zorg naar een hoger niveau.

 

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Koploper
loopbaanIC

loopbaanIC is een Kopploperinitatief dat bestaat uit vier Intensive Cares die hun krachten in één regio bundelen, waardoor uitstroom van personeel wordt beperkt en het leerproces voortdurend wordt gestimuleerd.

Lees meer
Falend Vooruit
Falend Vooruit – Studenten niet laten zakken of onvoldoendes geven

In een nieuwe podcast-aflevering van Falend Vooruit deelt Marlou de Kuiper haar non-traditionele inzichten en visie als opleidingsmanager van de master innovatie Zorg & Welzijn aan de Hogeschool Utrecht.

Lees meer
Koploper
Gezond door de Nacht

Om tevreden personeel te houden, nieuw personeel aan te trekken en betere zorg te leveren, heeft het Brabantse Jeroen Bosch Ziekenhuis geïnvesteerd in gezond werken in de nacht. Het resultaat: zorgmedewerkers die het er...

Lees meer