Koploper

Leren is werken, werken is leren

Thema's

Leven lang ontwikkelen Werken naar talent

Branches

Ouderenzorg

Amsterdamse ouderenzorginstellingen hebben de handen ineen geslagen om samen een inspirerend leer- en werkklimaat binnen teams te creëren. Zo vergroot het werkplezier, daalt het verzuim en gaat de kwaliteit van zorg omhoog.

In het Koploperinitiatief – Leren is werken, werken is leren – staat het aantrekkelijker maken van leren en werken in de ouderenzorg (VVT) centraal. Alle Amsterdamse ouderenzorginstellingen hebben vanuit samenwerkingsverband SIGRA een nieuwe visie op leren en ontwikkelen opgesteld. Volgens die visie is de basis van een goed leer- en werkklimaat een open, reflectieve cultuur waarin medewerkers kritisch naar zichzelf en collega’s durven kijken. ‘Bouwen aan een reflectieve werkcultuur is een geleidelijk proces. Kwetsbaar durven zijn, vragen stellen als iets moeilijk blijkt te zijn, elkaar op sterktes en zwaktes kennen. Daarnaast is het belangrijk om te zoeken naar passende leerinterventies in en om het werk. Dus: minder klassieke cursussen en trainingen en meer werkplekleren’, aldus de projectleider.

Inspirerende leerplekken

Ook zoeken de zorginstellingen in dit Koploperinitiatief de samenwerking met mbo-scholen en hogescholen, om scherper te formuleren waar een goede opleidingsplaats aan moet voldoen. Zo ontstaan inspirerender leerplekken voor leerlingen en stagiaires, met meer wederkerigheid doordat ook de collega’s die al in dienst zijn, openstaan voor reflectie. Om organisaties en teams enthousiast te krijgen voor de nieuwe visie op leren, gaat SIGRA in eerste instantie in gesprek met opleiders binnen de zorginstellingen. Daarna zijn de managers aan de beurt. Zij hebben zicht op teams waarmee het beste gestart kan worden, zodat andere teams vanzelf zullen aanhaken. Om de visie op leren en werken op een informele manier in het team bespreekbaar te maken, is er een interactieve enquête gemaakt.

Waarom is dit een goed voorbeeld?

De partners binnen dit netwerk ontwikkelen concrete andere vormen van individueel- en teamleren. Praktische en inspirerende vormen die een directe relatie hebben met het werk en effectief zijn.

De leerlingen en stagiairs worden op hun eigen niveau uitgedaagd en binnen de teams is ruimte om bijzondere individuele competenties te ontwikkelen en erkennen. De aanpak heeft mooie resultaten opgeleverd. Het leren en werken is leuker, makkelijker en effectiever geworden. Hiermee worden verzuim en ongewenst vertrek voorkomen. Daarnaast wordt ook de kwaliteit van de zorg én van de opleidingsplaatsen verbeterd. Het voorbeeld krijgt al navolging in de regio. Niet voor niets een Koploper dus!

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Falend Vooruit: Laten we in zorg en welzijn ook leren van mislukte initiatieven

Succesverhalen in arbeidsmarktvernieuwing staan natuurlijk centraal tijdens de eerste landelijke Actie Leer Netwerk Dag op 2 december. Maar: ook mislukte initiatieven komen aan bod. Initiatiefnemer Annelies Mulder van Fa...

Lees meer
Nieuws
Facilitatorsbijeenkomst Actie Leer Netwerk

Op 9 oktober 2019 kwamen de facilitators uit de facilitatorspool van het Actie Leer Netwerk voor het eerst bij elkaar. In deze afstemmingssessie was er ruimte voor nadere kennismaking en met elkaar de visie op actieleren...

Lees meer
Agenda
Werkplezier XL: Dé dag om aan je werkplezier te werken

Hoe verhoog je je eigen werkplezier? En dat van je medewerkers? Wat zorgt voor meer werkgeluk? Hoe versterk je je eigen veerkracht en werk je veerkrachtig samen? En hoe creëer je de beste Employee Experience? Kom naar h...

Lees meer