Actieleren

Vijf vuistregels voor actieleren

Thema's

Alle thema's

Branches

Alle branches
Vijf vuistregels voor actieleren

Leren door samen oplossingen en verbeteringen te ontdekken. Dat is de kern van actieleren. Iedereen beschikt over (eigen) kennis en ervaring. Bij actieleren leveren alle betrokkenen een bijdrage vanuit hun eigen perspectief. Het gaat om gezamenlijk en gestructureerd zoeken naar oplossingen voor urgente problemen door het inzetten van goed geïnformeerd experimenteren. Dit is ook de werkwijze van het Actie Leer Netwerk bij al haar activiteiten. Maar hoe gaat het eigenlijk in zijn werk? Hou onderstaande vuistregels in je achterhoofd als je zelf met actieleren aan de slag wil gaan:

1 Actieleren doe je samen

De mensen die een probleem dagelijks aan den lijve ervaren hebben ook de oplossingen. Daarom is het belangrijk om samen te leren: cliënten, werknemers, managers, bestuurders. Samen weten we méér. De actieleergroep bestaat uit: mensen die kunnen handelen, mensen die kennis hebben en mensen die hart voor de zaak hebben (en combinaties). De deelnemers ervaren de urgentie van het probleem en helpen elkaar bij tegenslag.

2 Actieleren doe je gestructureerd

Bij actieleren werkt een groep mensen doelgericht aan een taak. Zij stellen vast wat het probleem is, doorlopen een actief leerproces en delen hun gelukte én mislukte pogingen om tot oplossingen te komen: want die zijn allemaal leerzaam! Impactvol actieleren vereist een goed ontwerp. Het Actie Leer Netwerk ondersteunt netwerken en organisaties om de best passende structuur te vinden voor actieleren.

3 Zoek naar oplossingen

Personeelstekorten in zorg en welzijn vormen een complex en urgent vraagstuk. Alle Nederlanders ondervinden de gevolgen ervan – en dit zal erger worden. Er is geen kant en klare oplossing. Per organisatie liggen de knelpunten en kansen anders. Het Actie Leer Netwerk ziet en versterkt initiatieven die daarin oplossingen hebben gevonden; en stimuleert actieleren, zodat organisaties de beste oplossingen vinden voor hun eigen situatie.

4 Actieleren doe je op basis van informatie

Er is geen probleem of er is al over nagedacht. Bij actieleren ga je dus actief op zoek naar bestaande oplossingen, waar je nog niet bewust van bent of die nog niet bekend zijn in de eigen context. Daarom deelt het Actie Leer Netwerk voorbeelden van Koplopers. Deze voorbeelden zijn er niet om klakkeloos over te nemen, maar om andere organisaties te inspireren, herhaling van mislukkingen te voorkómen en te laten zien wat al succesvol is.

5 Experimenteer

Reflectie op succes en mislukking is essentieel om te kunnen leren. Actieleren vraagt lef, niet in het minst van het leiderschap! Geef actieleren de ruimte. Bij actieleren hoort het testen van oplossingen: uitproberen, reflecteren, verbeteren. Steeds opnieuw, totdat er een goed passende oplossing is gevonden. Vernieuwing kan alleen plaatsvinden door risico’s te nemen.

 

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Save the date: landelijk Actie Leer Netwerkdag 2 december 2019

Noteer maandag 2 december 10.00-17.00 uur alvast in jouw agenda voor de landelijke Actie Leer Netwerkdag in 's-Hertogenbosch.

Lees meer
Agenda
In gesprek met de commissie Werken in de Zorg

De commissie Werken in de Zorg  nodigt u van harte uit voor de tweede bijeenkomst onder de noemer IN GESPREK OVER DE ARBEIDSMARKT op woensdag 26 juni aanstaande in Utrecht.

Lees meer
Agenda
Landelijke bijeenkomst RAAT

Net als vorig jaar organiseert RegioPlus een RAAT bijeenkomst. Daarin staan we met regionale en landelijke partijen stil bij wat we het afgelopen jaar gezamenlijk hebben bereikt en kijken we welke uitdagingen nog voor on...

Lees meer