Actieleren

Van idee naar actie met Actieleervouchers

Thema's

Alle thema's

Branches

Alle branches

Het afgelopen jaar zijn een tiental samenwerkingsprojecten in zorg en welzijn die zich bezighouden met vernieuwing van de arbeidsmarkt ondersteund met een actieleervoucher van het Actie Leer Netwerk. De vouchers zijn ingezet op zeer uiteenlopende samenwerkingen en variëren van zorg- en welzijnsorganisaties die samenwerken met onderwijs, gemeente, UWV en tussen zorgorganisaties onderling.  

De voucher van 2.500 euro leverde in de meeste gevallen een financiële bijdrage aan het totale budgetVaak is voor dit bedrag een facilitator ingezet om het project te helpen verder te komen. Het enthousiasme voor een projectstart was groot maar zonder uitzondering werden alle projecten geconfronteerd met de gevolgen van de COVID-19 pandemie. Veel projectenvergaderingen waren eerst gepland in de vorm van fysieke bijeenkomsten, die dan ook direct kwamen te vervallenDaarnaast moesten vooral zorginstellingen prioriteiten stellen om de zorg op orde te houden. Zodra het kon zijn de meeste projecten overgeschakeld naar online bijeenkomsten en zijn de trajecten in het najaar van 2020 alsnog gestart. 

Falend Vooruit
Als we kijken naar de eindopbrengst, dan zien we dat enkele trajecten niet volledig zijn doorlopen. En als we naar de oorzaak hiervan kijken vanuit de methodiek actieleren, dan zijn er vier elementen die belangrijk zijn bij het bereiken van succes in dergelijke trajecten. In de gestopte trajecten bleek dat bij de probleemstelling niet alle betrokkenen bij het probleem aan tafel zaten. Hierdoor liepen de projecten vroegtijdig vast. Ook hiervan leren de betrokken organisaties.  

Succesvol
Vijf projecten zijn afgerond en succesvol geweest in het bereiken van de doelstellingen. We noemen er drie: 

Zorgorganisatie Reinaerde ontving een actieleervoucher en ontwikkelde in samenwerking met andere zorginstellingen in de regio Utrecht het traject Vernieuwend Werken in de Zorg, waarbij er met meerdere organisaties en collega’s tegelijk vernieuwd en geleerd kan worden – dag in en dag uit, en niet een paar uurtjes per week. Dit initiatief resulteerde uiteindelijk in het koploperschap bij het Actie Leer Netwerk. “Zowel de voucher als het meedenken over actieleren hebben ons erg geholpen bij het traject. Actieleren is zo goed bevallen, dat we binnen ons traject een eigen vorm van actieleren hebben ontwikkeld als methodiek” aldus kwartiermaker Maartje van Boekholt. Het traject staat inmiddels open voor alle zorgorganisaties. Dat wil zeggen dat deelname vanuit jouw organisatie met enkele zorgprofessionals in tandem met een leidinggevende/coördinator voor volgende edities mogelijk is. Zo ontwikkelen we samen de zorg. 

Ook de ‘Arbeidsmarkttafel jeugd’ kijkt met veel plezier terug op het traject waarbij de actieleervoucher is gebruikt om met hulp van een facilitator verder te komen. Sterker nog, de sessies zijn voortgezet. Projectleider Henrieke van Diermen: “Corona dwong ook ons de plannen om te gooien. We hebben alle sessies online gedaan. Dat zorgde ervoor dat we mensen vanuit het hele land bereikten. De methodiek actieleren heeft hierbij veel gebracht. Op de site jeugdhulpallesinhetwerk.nl zijn de opbrengsten van dit traject tot nu toe verzameld. 

Jan Pieter Heije is een orthopedagogisch behandelcentrum van Pluryn voor jongeren met een licht verstandelijke beperking of normale begaafdheid en complexe problemen. Zij hebben de actieleervoucher gebruikt om facilitators in te schakelen voor het ontwikkelen van een Practice Community. Een totaal nieuw project waar de facilitators de aangewezen innovatieversnellers waren om deze community handen en voeten te geven. Inmiddels heeft Pluryn door een inspiratiesessie en de inzet van design thinking al behoorlijke sprongen gemaakt met de ontwikkeling van de Practice Community. Het programma is vormgegeven met diverse leuke en interactieve werkvormen om studenten kennis te laten maken met de organisatie en locatie, met elkaar en welke mogelijkheden er zijn binnen Pluryn om een leven lang te kunnen leren. In de werving van nieuwe studenten werd erg enthousiast gereageerd op het initiatief. Met de huidige en startende studenten vindt de aftrap van de Practice Community in maart plaats.

Over actieleren
Actieleren is een verzamelnaam voor succesvol veranderen/verbeteren. Op de site van het Actie Leer netwerk lees je er alles over. De vier belangrijkste elementen, die zorgen voor een succesvol traject zijn: 

  • Het element ‘Gezamenlijk’: iedereen heeft kennis over het probleem, maar niemand heeft in z’n eentje álle kennis voor een oplossing. Cliënten, werknemers, managers, bestuurders: samen weten we méér! 
  • Het element ‘Geïnformeerd’: zoek naar kennis over jouw vraagstuk. Ga naar het Actie Leer Netwerk voor succesvolle voorbeelden in het Koplopernetwerk. Of leer hoe het beter kan door gestrande projecten met Falend Vooruit. Dat inspireert! 
  • Het element ‘Gestructureerd’: een actief leerproces opgedeeld in 5 fases: verkennen, oplossingen ontwikkelen, kennisdelen, experimenteren en reflecteren. Dat is actief leren! 
  • Het element ‘Experimenteren’kijk in de praktijk hoe bedachte oplossingen concreet uitpakken. Durf te experimenteren. Reflecteer en verbeter. Zo vind je de beste oplossingen voor jouw situatie! 

Wil jij ook aan de slag met actieleren in je organisatie met hulp van een facilitator? Kijk bij onze Facilitators Pool en leg contact met jouw facilitator naar keuze.  

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Blog
Annet de Lange: De weg naar Modern Werkgeverschap

In deze blog, die ook op skipr.nl is verschenen, vat Annet de Lange, ambassadeur Gezond Werken, de relevante pijnpunten samen die in de adviesrapporten van comissie Werken in de Zorg staan. Over "Anders besturen versus b...

Lees meer
Actieleren
Leren over het belang van beloning en het verschaffen van de juiste informatie

Op 22 april verzorgde Wendy van den Boogaard van stichting Het Potentieel Pakken een workshop over beloning en over het recent gelanceerde tool: de WerkUrenBerekenaar. Lees in dit artikel over deze workshop en schrijf je...

Lees meer
Nieuws
COVID-Scholingsaanbod voor nieuwe zorgmedewerkers

Friese zorgorganisaties, het Friesland college en GGD Fryslân hebben de handen ineengeslagen en handreikingen Infectiepreventie ontwikkeld voor nieuwe verpleegkundigen en verzorgenden. Download deze hier!

Lees meer