Handreikingen

Drie redenen om te gaan actieleren

Thema's

Alle thema's

Branches

Alle branches

Er zijn allerlei manieren om de personeelsproblemen in zorg en welzijn op te lossen. Denk aan het stellen van wettelijke kaders, het nemen van maatregelen, het afspreken van procedures en protocollen, hogere salarissen. Dat kost allemaal, op het eerste oog, minder tijd en inspanning dan actieleren. Waarom zou je als netwerk of organisatie dan tóch kiezen voor actieleren?

Reden 1:

Oplossingen voor de werkvloer zijn te vinden op de werkvloer. Door alle betrokkenen in een concrete context samen te laten leren en experimenteren met 2-3 gekozen oplossingsstrategieën is er oog voor ieders perspectief: van de cliënt tot en met de bestuurder. Elke oude of nieuwe werkwijze zál hen raken, positief of soms onbedoeld ook negatief. Laat dat daarom zo vroeg mogelijk meetellen. Belangrijk daarbij is dat zij bij actieleren samenwerken voor een gezamenlijk doel.

10 spelregels voor actieleren

Als je met actieleren aan de slag gaat is het aan te raden om in de lerende groep eerst enkele spelregels af te spreken.
Lees de spelregels

Reden 2:

Betrokken personeel is gezond personeel. Demotivatie ontstaat als maatregelen en werkwijzen, die niet goed passen bij de context, opgelegd worden. Dan moet men zich maar schikken. En dat, terwijl de professionals in zorg en welzijn samen met hun cliënten vaak allerlei praktische en handige oplossingen kennen, waar anderen wat aan zouden kunnen hebben! Ook kunnen deze kritisch tegen het licht gehouden worden. In actieleren wordt de vakbekwaamheid van werknemers serieus genomen. Het goede goed doen: dat doet goed!

Reden 3:

Actieleren leidt altijd tot verbetering. Alleen al het observeren van huidige werkwijzen en erkennen van knelpunten brengt een impuls teweeg. Dat het gezegd mag worden; agressie in de zorg, missers, verouderde methoden. Die doen veel goed bedoelde veranderingsprocessen te niet. Een zegswijze bij actieleren is: het gaat er niet alleen om wát goed werkt, maar vooral ook wíe ermee werkt. De personen vormen de doorslaggevende factor bij veranderingen. In een organisatie waar niet systematisch wordt geleerd, zullen mensen die aan oude patronen vasthouden elke vernieuwing ondermijnen. Af en toe eens enkele werknemers consulteren is niet voldoende. Actieleren met alle betrokkenen heeft impact!

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Koploper
Transferpunt Zorg en Welzijn

De coronacrisis is een grote doordenderende draaikolk, maar bracht sommige zaken ook in een stroomversnelling. Het Transferpunt zorg en welzijn is een goed voorbeeld van een versneld in gang geraakte samenwerking in tijd...

Lees meer
Podcast
Het potentieel pakken: Actieleer TV Podcast over Meer uren werken

In deze aflevering van de Actieleer TV Podcast vertellen verschillende sprekers over waarom Meer uren werken essentieel is voor een duurzame arbeidsmarkt.

Lees meer
Podcast
Goedkoop is duurkoop: Actieleer TV Podcast over Werken naar Talent

In een nieuwe Actieleer TV Podcast komt het thema Werken naar Talent en de financiële structuur van een organisatie aan bod.

Lees meer