Actieleer TV

Actieleer TV over Werken naar Talent ‘Penny wise pound foolish’

Thema's

Werken naar talent

Branches

Alle branches

‘Penny wise, pound foolish’ of in goed Nederlands: goedkoop is duurkoop. Zo luidde het antwoord van Pien de Jong, directeur kwaliteit en innovatie P&O bij Cordaan. De vraag die Marijke Roskam haar tijdens de zesde uitzending van Actieleer TV stelde was: ‘Hoe financier je jullie werkwijze? Of anders gesteld welke keuzes maak je?’ Pien de Jong: “Medewerkers tot bloei laten komen betaalt zich 100% terug. Talentontwikkeling motiveert medewerkers, zeker de jongere generatie, om te komen en te blijven werken bij Cordaan”.

Actieleer TV behandelt in deze aflevering het thema Werken naar Talent. Naast Pien de Jong verder in deze uitzending: Sabien Lukassen, (mede)eigenaar Onder de bomen en Anne-Marleen Dijkhuis, besturingsrol mens en organisatie bij SMO Traverse. Drie organisaties van verschillende grootte en in een verschillende fase van Werken naar Talent.

Anne-Marleen Dijkhuis vertelt hoe SMO Traverse, een organisatie voor maatschappelijke opvang, sinds enkele jaren serieus werk maakt van Werken naar Talent. Voor potentiële medewerkers organiseren zij talentavonden. En bij een vacature mogen alle medewerkers daarop reageren. Dat leidt tot opmerkelijke resultaten. Zo vertelt Anne-Marleen over een collega die in de directe dienstverlening stond én nu trainingen aan alle collega’s geeft: “Ik werk hier nu 10 jaar en had het nooit voor mogelijk gehouden om deze kans te krijgen”.

Onder de bomen is een jonge organisatie die beschermd wonen, dagbesteding en ambulante begeleiding biedt. Sabien Lukassen: ‘Ons talent is om de medewerkers volledig centraal te stellen. Dat is onze talentstrategie en ook de basis voor gezond werken en beperken van uitstroom. We spreken niet van ziekte-uitval, een negatieve term vinden wij, maar van het vitaliteitspercentage, dat is bij ons 98%. Ook bij ons loont werken naar talent, in de jaren dat wij bestaan hebben wij maar 1 keer hoeven te adverteren voor een vacature. Onze medewerkers komen op basis van mond-op-mond reclame. Een sollicitatiegesprek doen we bijvoorbeeld wandelen, dan merken we op die manier al snel of ze bij onze organisatie passen. We geloven in werken naar talent.”

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen
Nieuws
Nieuwe voortgangsbrief Juiste Zorg op de Juiste Plek

De Juiste Zorg op de Juiste plek is een veranderbeweging binnen het zorgveld die beoogt samenwerking te verstevigen over de grenzen van de verschillende zorgdomeinen. Nu is er een voortgangsbrief verschenen van de hand v...

Lees meer
Nieuws
Uitreiking arbeidsovereenkomsten bij koploperinitiatief

Op 6 juli 2020 werd in Apeldoorn stilgestaan bij de volgende mijlpalen in het succesvolle project "Kleurrijk Zorgen". De eerste groep deelnemers kreeg de verdiende arbeidsovereenkomst, de nieuwe groep deelenemers trapte ...

Lees meer
Actieleer TV
Actieleer TV 1 op 1 met Koploper Samen Slimmer Drenthe

De eerste 1 op 1-aflevering van Actieleer TV schijnt het licht op Koploper Samen Slimmer Drenthe. Binnen dit initiatief werken twaalf zorg- en welzijnsaanbieders in Drenthe samen om - over de grenzen van de eigen instell...

Lees meer